Ingrid Zon3
Jag flyttade till lägenhet i Stockholm city i mars. Anledningen var att jag inte pallade med heltidsjobb, hus, trädgård och särbo i Roslagen där jag tillbringar alla helger jag kan. Så jag prioriterade och bestämde mig för att sälja radhuset. Jag köpte lägenheten i november och konstaterade trots årstiden att det fanns vissa ambitioner hos den som planerat och skötte den stora innergården. Höstanemoner blommade t.ex. då.

Nu när jag flyttat in och våren är på gång inser jag att här finns härliga tillgångar: Klätterhortensia på spaljéer, murgröna på små torn, vintergröna som marktäckare och inte minst säkert mer än tio magnoliabuskar vars luddiga knoppar blir större för var dag som går nu.

Föreningen har lagt ut gårdsskötseln och jag pratade med en "trädgårdskötarna" när de var här en dag. Han blev väldigt glad när jag talade om att jag tyckte mycket om anläggningen och guidade mig till några sorter jag inte kände igen, som en oxel-variant som egentligen bara klarar zon 1 (har tagit stryk senaste vintrarna förstås, men många har överlevt).

Om någon är intresserad av hur en "trädgård" ett stenkast från turiststråken tar sig ut så kan jag hålla er underrättade på den här tråden, med text och lite bilder. Men då behöver jag lite feedback! smile.gif
mamamaggan
Jag vill gärna veta mer om " din " trädgård.
tepa
Men var är bilden, Ingrid?

Hälsn Tepa
Alba
Så fantastiskt det blev med din flytt.
Jag vill gärna läsa mer och se bilder.
Monaxe
Spännande! Ser fram emot bilder!
Meriona
Jag håller med de andra, det låter spännande! Ser fram emot bilder! smile.gif
skogstroll
Jag bodde för ett antal år sen på Söder och vi hade asfalterad gård. Inte helt perfekt för en trädgårdsmänniska direkt... men det snickrades lådor och vi hade en trädgårdskommitté minsann. Det blev rätt fint till slut med en rhododendron, rosor, syrener. I blomlådor hade jag allt omöjligt, men det växte tack vare guano. Nu har jag en hel skog och är helt förvirrad crazy.gif
Ingrid Zon3
Vad kul att så många vill se mer av en lite udda tillämpning av trädgård. Jag undrar om det inte egentligen "kryllar" av såna här ytor i Sthlms innerstad, men man ser dem sällan.

Var nere och kollade varenda magnoliaknopp men ingen visar färg ännu. Misstänker att det är stjärnmagnolia men det visar sig snart.

Jag börjar med ett par bilder från mäklarfirman jag köpte av:
[attachment=59900:G_rden2.jpg]

[attachment=59901:G_rden_1_.jpg]

Inte så bra kanske men då kan det ju bara bli bättre. Mer bilder kommer efter påsk. Jag är lite förvånad över att det inte finns några lökväxter, inte ens tjuvplanterade... ännu naughty.gif
Meriona
Det ser lummigt och fint ut! bravo.gif ovanligt trevlig bakgård!
Anki V
Eftersom jag numera är stadsbo så gillar jag se ”asfalten blomma” och ser gärna bilder på hur ni har det. Själv smyger jag omkring i en av Sveriges största bostadsrättsföreningar och petar ner lökar och lite perenner.

/Anki
mamamaggan
Fin " bakgård " ni har .

Ska bli kul att se fler bilder senare.

I höstens mörker kan det väl mycket väl hända att några lökar gräver sig ner .........................eller ? flirting.gif
Alba
Så fin bakgård och som du säger - det kan bara bli bättre.

Jag ser framför mig hur du en mörk kväll smyger mellan husen med en påse lökar.
kluringen
CITAT (Anki V @ 20-04-2011, 22:23) *
Eftersom jag numera är stadsbo så gillar jag se "asfalten blomma" och ser gärna bilder på hur ni har det. Själv smyger jag omkring i en av Sveriges största bostadsrättsföreningar och petar ner lökar och lite perenner.

/Anki

Hos oss behöver man inte smyga, vi sköter gården själva. Följ länkarna och se hur vi har det. Vår bakgård är en förvekligad vision. I början var det bara spån….

Gården förr och nu

…men efter två stämmobeslut blev det av.

Byggprocessen

Förutsättningarna för att skapa en trädgård är inte de allra bästa, vi har inte en gnutta mark och det finns begränsningar för hur mycket man kan belasta ett betongvalv. Resultat blev trots allt riktigt bra.

Massor med blommor

Hemsida är inte till fullo uppdaterad. Vi har skaffat en del nyheter förra året. Här blommar det från tidig vår till sen höst. Rudbeckiorna och Austinrosorna blommade i höstas tills första snön kom på tok för tidigt i november.

Just nu är det full fart på lökväxterna, perennerna har börjat skjuta skott och buskarna har fått musöron.

mamamaggan
Oj, va fint och vilket jobb som har lagts ner inte minst på infon om allt.

Grattis till att bo där och tillhöra den föreningen.
Ingrid Zon3
Olika föreningar väljer ju olika sätt att hantera skötseln av gård och hus. Hos oss är allt utlagt på entreprenad och jag måste säga att det är rätt skönt. Trädgården i Roslagen räcker för mig.

Antalet sorter är begränsat men eftersom gården är uppdelad och på olika nivåer så tycker jag det är snyggt med återkommande teman som kommer igen.

Ett kanske inte helt lyckat försök att få med hela gården och strukturen:
[attachment=60156:G_rden.JPG]

Lekplats kantad med magnolia, inte det mest naturliga valet men det verkar funka:
[attachment=60154:Magnolia_uppifr_n.JPG]

Magnolian i närbild:
[attachment=60155:Magnolia_blommor.JPG]

Lite till, måste få in "linslusmåsen" (eller är det en trut?):
[attachment=60157:Magnolia_himmel.JPG]

Jag gillar verkligen kärlen och spaljéerna de använt till klätterhortensiorna. Tyvärr lite suddigt, tyvärr. Bättre bild kommer en annan dag.
[attachment=60158:Kl_tterh...o_spalje.JPG]
Eva i Skåne
Roligt att se så fina innergårdar. Man vet ju inte vad som kan döljas bakom portarna om man inte bjuds in smile.gif
Jag tror det finns många gårdar i städerna som är små paradis och vårdas ömt av de boende.

Minns en del grå, asfalterade bakgårdar med soptunnor från Malmös 60-tal, men förhoppningsvis är de inte så många idag.
Ingrid Zon3
Så är det nog, Eva. Utsidan på kvarteret ger inga ledtrådar, men man kan få en skymt om man kikar på rätt ställe. Men vissa gårdar är helt dolda från gatan.
mamamaggan
Kul att få se fler bilder när gården är så fin .

Där jag växte upp fanns det hela kvarter med gamla trähus och där det var kringbyggda gårdar. Fanns även små gårdshus på sina ställen. Ofta var det grus närmast husen men så hade man i mitten av gården gräsmatta med fruktträd och blomsterrabatter. Så vackert tycker jag.

Sedemera rev man husen , byggde nya höga stenhus med cementad gård och lite lite gräsmatta i gjutna " kar " , skitfult .

Och var skulle barnen leka ? Ingen lekplats fast det bor så mycket familjer kring en sådan gård.
Alba
Ingrid - jag väntar på fler bilder yes.gif

Så fina bilder du visar. Det är så roligt att se att det kan vara så fint även i sta' n.
malcolm
Härligt med lummiga oaser mitt ibland asfalt och betong. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon