Ingrid Zon3
19-04-2011, 22:13
Har tittat runt lite på den här avdelingen och mest hittat diskussioner om själva bygget av växthus, inredning och växtval. Men jag är mer bekymrad om skötseln. Min man vill ha växthus men jag håller emot lite eftersom jag har en föreställning om att det bir en väldig massa jobb: göra rent och byta jord tidigt på våren, skugga, vattna, vädra osv.
Överdriver jag? Finns det någon bra bok ni kan rekommendera eller några trådar eller andra siter som tar upp det här?
Platinum
20-04-2011, 04:29
Den bok jag kan komma på i nuläget att tipsa om är Det grönskande växthuset av Palmstierna, Inger.
Allt vad heter odling innebär ju insatser i någon form, om det ena eller andra innebär en massa jobb går inte att svara på då det är helt individrelaterat. Personligen ser jag växthuspysslandet som ett rent nöje och det som är roligt är ju inte alls betungande som det mindre roliga kan vara, lövkrattningen nu på våren tar åtskilligt mer mer energi vill jag påstå.
Boken som rekommenderas av Platinum kan jag också rekommendera, jag har den själv.
Jag har också alltid varit rädd för att det ska bli mycket extrajobb att ha ett växthus. Jag har odlat en hel del på friland och tycker det är mycket roligt. Jag läste en del om växthus och till slut bestämde jag mig för att det kan nog vara trevligt att utöka odlandet på det sättet. Det som jag tycker är jobbigt är att gräva och flytta jord, så jag valde att lägga golv i mitt växthus som är på 10 m2. Vi grävde ner huset en bit (2 lecablock tror jag det blev), isolerade hela grunden väl, lättmetall och glas och 4 självöppnande fönster. Dörren är en s.k. stalldörr.
Jag har haft växthuset 3-4 år och det som är lite jobbigt, är att renskura hela huset på hösten. Efter en hel säsong med trädgårdsjobb ska det då avslutas med städning! Men det behövs ju verkligen och därför känns det ändå skönt när resultatet blir bra; det ser ut som nytt efteråt!
Jag som var så rädd att det skulle vara så mycket jobb med växthus... nu önskar jag att jag hade valt ett större hus... jag ångrar mig inte det minsta... jag kan inte förstå hur jag klarade mig utan.
Fast om man anv'nder sig av kompost så behöver man inte byta jorden, bara det översta skiktet. Mikroorganismerna i komposten tar dessutom hand om en massa kryp och elände...
Ingrid Zon3
20-04-2011, 19:50
Bra info, tack alla tre! Ska spana efter boken.
Man gör alltså rent växthuset på hösten (och inte på våren som jag trodde). Det är bra ur den aspekten att det kan vara dåligt med vatten där på vårarna. Men arbetslusten brukar inte vara på topp direkt, nåja.
Flera tips om vd växthusskötsel innebär välkomnas!
merlin68
20-04-2011, 20:40
om tidigare har skrivit är rengöring om hösten mkt viktigt! Jag brukar även tvätta av växthuset utanpå både vår och höst och göra rent hängrännorna, smörja dörren, och fönstren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.