Full version: Aubergine funderingar
vicky-g
Sitter här och är mycket fundersam. Har sått aubergine för första gången. Osmart som jag är köpte jag en mixad påse. Vilket självklart leder till förvirring. Det grodde som förväntat och nu sitter jag här med ett gäng småplantor. Frid och fröjd? Nää... det visade sig att bladen är av 2 skilda typer. Några är ovala till formen. De skulle jag ha gissat var aubergine. Resten ser mest ut som tomat med flikiga blad eller hur man ska beskriva dem. Är båda aubergin? Eller har det blivit mix med några frön?

Tomat varianten har även mer hårig stam som tomater brukar ha.

Åsa, mälardalen zon 2
Det finns många auberginesorter en del har ovala andra har lite mer flikiga blad. Var det en mix som skulle innehålla enbart auberginesorter??
Iren
Instämmer i Åsas fråga om vilken blandning det var.... Annars har jag fyra sorters Aub, på tillväxt, som alla har lite ovala, ljusgröna och lite tunna blad. Dom blir tjockare och lite ludna en del sen...

Kan du ta en bild??
vicky-g
Det skulle bara vara aubergine, men i olika färger och former. Försöker fixa kort i morgon.
vicky-g
blush.gif

Får väll ta och skämmas lite. I går kväll låg jag och läste alla papper om vad jag sått. Det visade sig att jag förträngt att jag sått mer tomater. Att jag sedan vad dum nog att peta ner dem vid auberginen övergår mitt förstånd, men jag har visst gjort det.

Ja, mysteriet löst och jag är glad att jag skriver ner en del. Annars skulle jag vara helt förlorad i djungen och inte som nu bara lite vilsen. rolleyes.gif
Iren
CITAT (vicky-g @ 21-04-2011, 15:44) *
blush.gif

Får väll ta och skämmas lite. I går kväll låg jag och läste alla papper om vad jag sått. Det visade sig att jag förträngt att jag sått mer tomater. Att jag sedan vad dum nog att peta ner dem vid auberginen övergår mitt förstånd, men jag har visst gjort det.

Ja, mysteriet löst och jag är glad att jag skriver ner en del. Annars skulle jag vara helt förlorad i djungen och inte som nu bara lite vilsen. rolleyes.gif

Ja du vi har alla den vägen vandrat flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon