piaida
Hej!

Jag är helt novis på rosor men tycker de är så vackra!

Har en putsad stallvägg i söderläge där jag skulle vilja ha en rabatt med rosor under fönstren. Storleken på rabatten blir ca 1,5-2 meter bred och ca 50-70 cm ut från husväggen (hästarna måste kunna passera...). Fönstren sitter på ca 1,5 m höjd.

Undrar om någon kan tipsa om en bra kombo med olika rosor och ev annat också? Skulle önska att något blommar hela tiden och att det inte kräver allt för mycket pyssel. Slipper gärna vintertäcka också, men gör det om jag måste...

Gärna lite "gammaldags romantisk" stil, inget knallgult eller laxrosa eller alltför "blankt" (vissa rosor kan se lite plastiga ut). Den putsade väggen är ljust cementgrå, taket eternit och trädetaljer faluröda. Doft är alltid trevligt men inget måste.

Jag bor i Blekinge, men " i skogen" så det borde vara zon 2..

Förresten, finns det någon ros som tål att stå i norrläge? Har en hög kal vägg på innergården...

Mycket tacksam för alla tips och råd!
Kajsa
Diamond Border, en modern buskros som blir 1.20 - 1.5 m, har frusit ner lite här men aldrig bort, har den på flera ställen.

Mme Boll, gammaldags ros som blommar hela sommaren, doftar starkt, blir 1.20 - 1.5 m

Eglantyne, Austinros, denna bör man sätta ihop 2 st av så det blir lite fylligare, god doft och blommar hela sommaren. Austinrosor vill ha gödning och bästa jorden, kräsna rosor, zon 3.

Astrid Lindgren, rabattros som blir 1.20 ev mer, god jord även till denna, zon 4 ros.

På de två sista rosorna får du kasta upp jord runt fötterna sen höst. Det gäller alla rabatt eller Austinrosor du väljer.

Rosor i norrläge fungerar inge bra, det blir för lite blommor, rosor vill ha 6 tim sol, gärna mer. Det finns en massa bra skuggväxter du kan välja istället, både höga och låga.
skogstroll
Jag har en så underbar ros, jag tycker det är den vackraste av alla - förutom mormors förstås. Felicité Parmentier nåt heter den och är jättefin! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon