lotlin
hej.
förra året anlade vi en gräsmatta på framsidan efterkonstens alla regler. vi köpte färdig gräsmattejord och förra sommaren tog den sig fint.
nu märker jag att den verkar ha väldigt svårt att komma igång.
är fortfarande mkt gul.
den växer inte alls på lika bra som de övriga äldre gräsmattorna.
enligt jordleverantören var jorden gödslad för två år. men behöver vi ändå köra lite gräsmattegödning, typ algomin?
eller kan det vara så att den bistra vintern och ett rejält snö och senare islager dödat den?

är inte så gräsmattekunnig...

lotta

Kutas
CITAT (lotlin @ 20-04-2011, 11:46) *
är inte så gräsmattekunnig...
lotta

Det ser vi, gräset kan väl knappast räknas som träd, buske eller häck !!!! Det tycker jag, Kutas, som är en liten gräsrot på detta forum.
*Stintan*
CITAT (Kutas @ 20-04-2011, 13:56) *
Det ser vi, gräset kan väl knappast räknas som träd, buske eller häck !!!! Det tycker jag, Kutas, som är en liten gräsrot på detta forum.

Bussiga klubben i farten ser jag unsure.gif

lotlin varför inte höra med gräsmatteleveranrören hur ni bäst ska göra. Om gräsmattan hann etablera sig ordentligt förra sommaren så borde den komma igen snart men självklart kan all snö och framför allt is bidragit till att den ser ut som den gör nu. Har dock svårt att tro att den dött helt.
lotlin
ojojoj! ursäkta mig kutas...
hittar du något annat lämpligt forum att posta gräsmattefrågor så föreslå gärna!
det är ju inte bara träd, buske och häck som diskuteras här utan även sjukdomar, sortval och plantering.
så du lille gräsrot...
väx upp! :-)

tack för det andra svaret! jag var lite nyfiken på om det kanske kunde vara snömögel?
men, men. jag får väl ta och höra efter med leverantören.

lotta
*Stintan*
Kutas menade nog en annan avdelning i forumet flirting.gif

Snömöggel är inte gult utan mer vitaktigt som en beläggning ovanpå gräsytan. Dött gräs är ju mera gulbrunt men för det behöver ju inte rötterna tagit skada.
Cilla
Ingen fara med gräslig postning här!

Man måste nog se mattan för att kunna säga om det är helt på tok, men att en nyetablerad rullgräsmatta kommer igång senare än en som funnit på plats en längre tid är inte onaturligt.

Om du använde ny jord är det säkert inte gödsling som behövs, men en nyetablerad gräsmatta måste vattnas tidigt (precis som nysatta träd och buskar). På med vattenspridaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon