Full version: Klippa kärleksört?
Pue
Sökt som en tok hela dagen, hittar inte den text jag har för mej jag en gång läst ang detta jag undrar.

När nu på våren ska man klippa kärleksörten?
Hur klipper man den? confused.gif
Bara gå loss på den o kapa allt man ser eller? wink.gif
Hur mycket ska vara kvar?
Är det det bruna man ska klippa?

Kan man klippa fel?

Sen då jag nu suttit och sökt, har jag funnit massa text om sticklingar.
Är det bara att kapa översta delen då på den senare och plantera i jord?

Tacksam för svar från er som kan smile.gif
trädgårds-nina
Jag har här i Östergötland klippt ner allt det bruna, bäst att passa på innan det kommer för mycket nytt som man kan råka skada. Om du vill föröka den är det superenkelt genom att plocka en bukett i höst och sätta i vatten, om du låter den stå så kommer det snart rötter på stjälkarna, då planterar du bara ut dem där du vill ha dem.
Pue
Är det för sent nu då tro?
Om man då i höst plockar en bukett som du skrev, så skadar inte det på något sätt där jag tagit bort då?
KatteLatte
Jag brukar klipp ned min till typ 5 cm; har ett antal gamla och stora plantor i en halvcirkel. Så här års, eller tidigare. Det som hindrar att klippa senare är om det nya har börjat komma upp emellan.

Allt det gamla brukar ju vara torrt, så ofta behöver man inte ens sekatör utan det går att ruska av det, hårt och brutalt wink.gif Och pilla ut se sista resterna av stjälkarna från året innan dess.
trädgårds-nina
Nej, det kan inte bli för sent. Se bara till att det nya gröna inte klipps av, för då blir det dåligt med blommning i år wink.gif! Det skadar heller inte om du i höst klipper ner för förökning. Jag sparar nerklippningen till våren för att jag tror att de gamla kvistarna skyddar något över vintern, men jag är ganska säker på att det finns dem som klipper ner hela perenner på hösten och de ändå överlever vintern.
Peztis
Här tror jag nu du får den info du vill ha... biggrin.gif

På våren så klipper man bort det torra och gamla fjolårsriset, då syns årets söta små skott nere i jorden och de är precis på väg upp.

När skotten har vuxit sig kanske en decimieter eller två så kan du toppa dem. Då kommer troligen de toppade skotten att dela sig och du får då fler blommor. Dessa blir dock lite svagare i storleken än om du hade låtit bli att toppa.

Det du klippte bort kan du stoppa ned i såjord, låt bara ett bladpar vara kvar och finns det minsta tillstymmelse till blommor så ska dessa nypas bort för annars går all kraft till blommorna - inte till rotbildning av de nya små skotten.
På de avklippta skotten, ta bort ett bladpar och låt ett vara kvar. Låt det avklippta bladparsstället planteras ned i jord, en kortare tapp bör finnas kvar på max 1 cm under bladfästena. Det tar inte lång tid innan du har nya små rötter på de avklippta skotten. När du ser att de har börjat ta sig och börjat växa, då kan du palntera ut dem i rabatten.
Det blir ju inte så mycket till planta detta året men nästa år bör det ta fart och du har i alla fall en lite mindre rugge av denna helt underbara planta!

Kärleksört är en av de klara favoriterna i trädgården då den är så oerhört tålig och användbar på så många sätt (i rabatte, som bukett och i arrangemang)!
MissLeia
Borde det inte gå att dela den nu? Om syftet är att få mer. Jag har upplevt att min får hybris i tillväxt varje gång jag har hackat i den.
Pue
Jättetack för alla svar biggrin.gif kompiskram.gif
Det torra är sen nån dag borta o landet "rensat" smile.gif Såg nåt grönt där nere oxå så hoppas den blir fin i år!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon