Full version: Tips på vita rosor.
Pia MN
Jag skulle vilja ha tips på vita rosor, gärna en sort som blommar länge och inte behöver mycket pyssel.
Den får heller inte bli för hög utan drygt 1 meter.
Har hittat en kanadensisk som heter Henry Hudson och den var väldigt fin,
men hur krävande är den?

// Pia smile.gif
Kajsa
Henry Hudson är inte alls krävande en tuff Rugosa från Kanada men den blir 1.5 x 1.5 m.

Henry Hudson

Var bor du i för zon, är det rabattrosor du söker ?
Pia MN
Jag bor i zon 2. Ytan som jag ska plantera är ca 2 meter bred. Så en Henry Hudson funkar bra på bredden, men måste mäta höjden noga. Har du något annat bra förslag?
Kajsa

Katharina Zeimet är min favorit av alla rabattrosor, det är en gammal Polyanta ros från 1901, som doftar gott och blommar överdådigt två ggr på sommaren, blir ca 80 - 1 m, zon 5 ros, mycket tuff, den får man behålla.

Chloris, en Alba ros en buskros, som ska hållas på 1.20 - 1.5 m mycket fin, blommar en ggn.

Winchester Cathedral, Austinros blommar om, blir ca 1 m, zon 3, blev lite för kallt här.

Aspirin Rose, en tysk ros som visat sig vara bra, klarat kalla vintrar här, zon 4 och blir ca 1 m.

Lions Rose från Kordes, den tål lite kyla och blir ca 80 cm, zon 4 - 5

Det var mina förslag men det finns fler.

Jo en annan vit favorit ros jag har är

Diamond Border en modern buskros som blir 1.20 eller mer, blommar hela sommaren och fryser inte bort, zon 4 ros. Växer upprätt, kraftiga grenar.
octachoron
CITAT (Kajsa @ 20-04-2011, 20:36) *
Henry Hudson är inte alls krävande en tuff Rugosa från Kanada men den blir 1.5 x 1.5 m.

Blir verkligen Henry Hudson så hög hos dig?
Jag funderade själv på den men då trodde jag att den max skulle bli 80 cm hög. Är det fel?
Kajsa
Min är 1.5 m och det blev den efter några år. LÅG skriver 1.20 x 1.5 m.
Pia MN
Tack Kajsa smile.gif
Vilka otroligt vackra rosor. Hur ska jag kunna bestämma mig, blir svårt biggrin.gif
Ezereht
Det finns en ny austinros som är vit och jättefin, tror den heter Clair Austin. Men jag vet inte hur härdig den är och så.
emmalofo
Det finns en ljuvlig bourbon-ros som heter Boule de Neige, min har inte blivit högre än en knapp meter, men blommar ljuvligt och länge. Har tyvärr frusit ner i vinter, men lever ännu...

Det är förresten den jag har som bild...!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon