Full version: Energiskogsstaket
Gunvor Nilsson
Under mellandagarna har jag legat nedgrvd i rgngar av Allt om Trdgrd och hittade en artikel om en familj som gjort ett staket av energiskog. Det sg helt intressant ut men i artikeln fanns ingen upplysning om hur man planterar detta staket. Inte heller har jag kunnat f fram p ntet var man kan kpa "plantor" eller vad det nu r man stter ner i marken. Kan det vara pilspn som sticks ner. r det ngon som har en aning?
sa, mlardalen zon 2
Korgvide(Salix viminalis) = det man anvnder till energiskog.

Platsen grvs iordning, pil vill ha lucker, ogrsfri jord med bra fuktighet. Pinnarna sticks ner djupt p vren-frsommaren, vattna mycket rikligt under frsta vxtssongen pil vill ha mycket vatten speciellt under rotningen och innan de r helt etablerade. Lnga rsskott skrdas nu i dec-jan (efter skrd linda in kvistarna i sopsckar och frvara kallt ca nollgradigt tills det r dags att anvnda), skotten ska vara i vila nr man sticker ner dem det r meningen att de ska skjuta lite rtter innan de brjar grnska. Det billigaste r att ta kontakt med en energiskogsbonde och be att f kpa lite p sjlvplock. Annars finns ju firmor som ex. Lillpil som sljer pilspn. Det finns ven planteringsrd + tips och ideer p lillpils hemsida.

http://www.lillohus.se/ll/

Biblioteket brukar ha tminstone ngon bok om pilfltning, har de ingen borde de kunna ta hem ngon t dig.

Det finns ven en massa danska sidor om pilfltning, sk p pileflet (+dansk text).
Gunvor Nilsson
Tack sa! Det tl att tnkas p. Problemet blir avstndet till ldre lvtrd som skall vara 5-6 mtr och d elimineras genast en tnkbar strcka. Hmm, jag mste tnka om men kan inte slppa idn.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon