Full version: Energiskogsstaket
Gunvor Nilsson
Under mellandagarna har jag legat nedgrävd i årgångar av Allt om Trädgård och hittade en artikel om en familj som gjort ett staket av energiskog. Det såg helt intressant ut men i artikeln fanns ingen upplysning om hur man planterar detta staket. Inte heller har jag kunnat få fram på nätet var man kan köpa "plantor" eller vad det nu är man sätter ner i marken. Kan det vara pilspön som sticks ner. Är det någon som har en aning?
Åsa, mälardalen zon 2
Korgvide(Salix viminalis) = det man använder till energiskog.

Platsen grävs iordning, pil vill ha lucker, ogräsfri jord med bra fuktighet. Pinnarna sticks ner djupt på våren-försommaren, vattna mycket rikligt under första växtsäsongen pil vill ha mycket vatten speciellt under rotningen och innan de är helt etablerade. Långa årsskott skördas nu i dec-jan (efter skörd linda in kvistarna i sopsäckar och förvara kallt ca nollgradigt tills det är dags att använda), skotten ska vara i vila när man sticker ner dem det är meningen att de ska skjuta lite rötter innan de börjar grönska. Det billigaste är att ta kontakt med en energiskogsbonde och be att få köpa lite på självplock. Annars finns ju firmor som ex. Lillöpil som säljer pilspön. Det finns även planteringsråd + tips och ideer på lillöpils hemsida.

http://www.lillohus.se/ll/

Biblioteket brukar ha åtminstone någon bok om pilflätning, har de ingen borde de kunna ta hem någon åt dig.

Det finns även en massa danska sidor om pilflätning, sök på pileflet (+dansk text).
Gunvor Nilsson
Tack Åsa! Det tål att tänkas på. Problemet blir avståndet till äldre lövträd som skall vara 5-6 mtr och då elimineras genast en tänkbar sträcka. Hmm, jag måste tänka om men kan inte släppa idén.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon