Lilla hjärtat
20-04-2011, 16:41
Hej!
Är det någon som har tips på marktäckare till helt oskyddat söderläge? Helst en riktigt låg marktäckare med vita blommor, helgrön eller möjligtvis rosa blommor. Den ska vara härdig upp till zon 3. Inga kvar alls

Tycker att min rabatt ser så trist ut - vill att det ska växa precis över allt.
Solsken
//Linda
Någon sedum-art (fetknoppar och taklökar)?
Eller kanske någon typ av timjan, användbart i köket dessutom.....
Lilla hjärtat
20-04-2011, 17:41
Åh, timjan är ju smart. Har en påse med frö till backtimjan. Kanske kan stoppa fröerna i en kryddburk och strössla rabatten

Tack för tipset!!!
//Linda
Ingrid Zon3
20-04-2011, 18:39
Både vanlig kryddtimjan och backtimjan (ännu lägre) finns med vita blommor, vet dock inte om man kan fröså dem.
Japansk malört är vacker och trivs i läget, likaså kantnepeta (finns också vitblommig varietet). Kattfot, kuddflox och hängslöja (Gypsophilia repens) vill jag också tipsa om.
Lilla hjärtat
20-04-2011, 19:10
Hej!
Backtimjan har jag frö till - hade tänkt så mellan plattorna på terrassen, men det blev aldrig av. Kantnepeta är fin, men min blir rätt hög. I alla fall 40 cm. Finns det lägre sorter? Tycker att den breder ut sig mer och mer för varje år - tror du att det kan vara risk för att den tränger undan andra blommor? Ska googla på de andra växterna du tipsar om så att jag får se hur de ser ut.
Tusen tack för tipsen!!
//Linda
Ingrid Zon3
20-04-2011, 19:19
Ah, just det, om man inte har katt så kan ju kantnepetan bli lite hög. När jag klippte ner mina i helgen stod katten bredvid och betraktade den med samma blick som när hon ligger på stenen och vaktar sorkhålen, bara väntade på att den skulle veckla ut lite blad liksom...
Nej, jag hann nog glömma det du skrev om "riktigt låg" marktäckare, förlåt. Kontrar med gråtimjan och taklök
Lilla hjärtat
20-04-2011, 19:49
Ha ha ha!
Jag har lila kattmynta i stenpartiet, men den har katten aldrig brytt sig om. Hon verkar fördera på sprayflaska

//Linda
merlin68
20-04-2011, 19:54
Fjädernejlika är fin tycker jag och den är torktålig, mycket lågväxande och bildar fina prydliga runda kuddar. Blommar dessutom under en lång period i vit-rosa färgtoner:) Sedan är det vinterkyndel som tål torka mycket bra och den blir inte heller s hög, ca 20cm hos mig i zon 3-4. Jättehärdig och kan användas i köket. Bönor och minestrone kryddad med viterkyndel är jättegott!
Orkidétjuven
22-04-2011, 08:00
Jag ser att du bor i östergötland. Ett tips är att gå ut i skogar och mark och kullar och ser vad som växter i liknande lägen. Ge dig ut mot st anna eller vättern eller ngnstns vid bråviken så ser du riktigt toleranta växter i samma lägen. Det är bra tips
Lilla hjärtat
23-04-2011, 14:54
Tack för tipsen. För min del får det bli promenader utmed Vättern - smart tips!!!
Glad påsk!
//Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.