Scout
Igår kväll tvingades jag klippa av 24 stycken ej helt, men nästan, utslagna blomklasar på min hoya carnosa efter att årets första blomklase slagit ut och spridit sin starka väldoft i sovrummet. 10-15 klasar till är redan under utveckling så det blir väl samma sak igen om några veckor...

Flickvännen är allergisk mot lukten/doften. Det svider i odlarhjärtat att klippa av ett sådan överdåd, men vad gör man inte för kärleken.

[attachment=59902:PICT6382...pl_sning.JPG]
strandskatan
Har du ingen balkong eller skyddat ställe ute du kan ha den på? Den ska ju tom klara några minusgrader (måste vänjas försiktigt i skugga och vindstilla förstås). Verkar ju jättetråkigt att klippa blommorna. Jag vet förstås inte var du bor, landet är avlångt... jag bor i zon 1 och har satt ut både jakaranda, olivträd och bägarlönn på terrassen, under tak.
Crazy4Flowers
Jag får göra samma tar bara blommorna och låter blomsporren sitta kvar. Nu är det många hoyor som är på gång att blomma det är så kul, tar kort innan jag tar bort dom. Linearis har dock gått rätt bra för min sambo.
Scout
Då var det dags igen. En missad klase hade slagit ut, och 7 till outslagna rök med en gång, här är tydligen nolltolerans.

CITAT (strandskatan @ 21-04-2011, 16:25) *
Har du ingen balkong eller skyddat ställe ute du kan ha den på? Den ska ju tom klara några minusgrader (måste vänjas försiktigt i skugga och vindstilla förstås). Verkar ju jättetråkigt att klippa blommorna. Jag vet förstås inte var du bor, landet är avlångt... jag bor i zon 1 och har satt ut både jakaranda, olivträd och bägarlönn på terrassen, under tak.
Balkongen i söderläge här i Uppsala är blåsig, solig och utan skugga. Är rädd att det skulle bli lite av en chock för den att gå dit från hörnet i det lugna sovrumsfönstret i norr. Skulle den klara sig där? om den fick vänja sig långsamt under fiberduk?

Den är ju lite otymplig och vältbenägen, byggde en bambuställning och lindade upp den för några år sen så nu är den en massiv grön pelare, drygt en meter hög och skittung med hög tyngdpunkt. Den var ju en söt liten stickling med bara två blad för bara sex år sen.

CITAT (Crazy4Flowers @ 21-04-2011, 21:12) *
Jag får göra samma tar bara blommorna och låter blomsporren sitta kvar. Nu är det många hoyor som är på gång att blomma det är så kul, tar kort innan jag tar bort dom. Linearis har dock gått rätt bra för min sambo.
Så jag är inte ensam om problemet. Jag sparar också skaften på blomklasarna. Funderade på att flytta den till köket, men fick protester på att den skulle skymma hela fönstret och lukta där också.
Crazy4Flowers
Vilken sort är det? Jag hade en pubicalyx ute och den stortrivdes för två somrar sedan. Den fick inte alls mycket sol på sig och dom misstycker inte om det blir lite kallt.

Vissa sorter vill inte ha kyla.

Ser nästan ut som om det är en gammal carnosa, läste nyss att dom också klarar kyla.
Scout
Är lite osäker på exakt vilken sort det är fick den som onamnad stickling i inflytningspresent för länge sen. Har funderat på namnet och googlat, den verkar vara mycket lik Hoya carnosa precis som du säger. Det var bra jobbat med den bilden, vilka skarpa ögon du har!

Kylan går väl över när det blir sommar så det är ju ett övergående problem, den gassande solen är ju mer permanent. Så den större frågan är om den klarar av solen.
Crazy4Flowers
Ahh förlåt såg inte att det var soligt, det tror jag inte är en bra ide, du kan alltid klippa av en stickling och plantera i egen kruka efter ett par veckor har den fått rötter och så kan du testa hur den mår på balkongen, utan att riskera din planta. Har du några bilder på blommorna? Hur doftar dom?
Gossen Ruda
Jag hade en gång en Hoya bella ärvd av min moder. Den bara växte och blommade inte. Så en dag märkte jag en konstig doft/stank i hela huset. Tog en stunds letande innan jag upptäckte att det var Hoyan som börjat blomma. Blommorna fick vara kvar men nog luktar de starkt så jag förstår att många inte tål lukten. Sen tog ullössen kål på plantan och jag har inte försökt igen. biggrin.gif Går det inte att sätta växten i något sorts dragskåp med glasväggar och eget utsug? Fast då kanske grannarna klagar? Alternativt sätta flickvännen i ett dragskåp med eget inblås? rolleyes.gif
varghem
Men bellan luktar ju inte så mycket.... bara på kvällarna och om jag sticker näsan i blomklasen
min har för närvarande 25 knoppställningar varav 4 blommar
Scout
CITAT (Crazy4Flowers @ 28-04-2011, 10:07) *
Ahh förlåt såg inte att det var soligt, det tror jag inte är en bra ide, du kan alltid klippa av en stickling och plantera i egen kruka efter ett par veckor har den fått rötter och så kan du testa hur den mår på balkongen, utan att riskera din planta. Har du några bilder på blommorna? Hur doftar dom?

Dofter är svåra att beskriva. sådär sött och starkt... typ.
Här är en bild på blommorna från ett par år sen, vet inte om det var en så bra bild skärpan är svår på närbilder. Färgen är vita med en svag anstrykning till ljust rosa. De hade precis slagit ut, kronbladen hade inte helt vikt ut sig helt på alla.
[attachment=60161:PICT4038.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon