Pius
Jag fick en glassmaskin för många år sedan via jobbet. Det är en bytta som ska stå i frysen och sen några plastgrunkor, dvs en slags visp.

Tyvärr har jag slarvat bort instruktionsboken med recept så jag vet inte hur jag ska göra, är det nån här som vet?

Pius

Jag hittade instruktioner på en blogg, så nu ska jag nog lyckas få ihop glassen tror jag.

Själva maskinen ska stå i frysen i minst 16 timmar. Sen ska man blanda det som ska blandas och hälla i glassbunken. Sen i med kontakten och ner med vispen och sen ska det vispas i 20-45 min.

Hoppas det är lika lätt som det står skrivet. happy.gif

Pius
russin
Hela maskinen ska väl inte stå i frysen ? på min är det bara själva frysblocket som ska frysas - alltså det uttagbara blocket som ligger i botten av maskinen !

Har tyvärr inget receptblock kvar och det va länge sedan jag använde den, så där kan jag inte hjälpa.
malcolm
Handlar det mesta av glassen av Hemglass, inte lika mycket nu dock sedan barnen blivit "stora".
Peztis
CITAT (russin @ 21-04-2011, 22:39) *
Hela maskinen ska väl inte stå i frysen ? på min är det bara själva frysblocket som ska frysas - alltså det uttagbara blocket som ligger i botten av maskinen !

Har tyvärr inget receptblock kvar och det va länge sedan jag använde den, så där kan jag inte hjälpa.

Den lilla maskin jag har, där är det hela underdelen av maskinen som ska in i frysen i minst 8 h, det är bara locket och vispen som inte hänger med in i kylan.
Har använt min två gånger: en precis när vi fick den men det blev inget bra. Andra gången var faktiskt förra veckan då jag hällde i ICA:s coca cola och gjorde slush - perfekt!!!
Klura
Har också en maskin som man ställer in hela skålen i frysen.
Många år sedan den användes.
Gjorde aldrig vanlig glass utan bara sorbet.
Favoriten var med krossad ananas, socker, vatten och lite vaniljsocker.
Ska testa att hälla i läsk och göra Slush, det lät gott.
emmalofo
Åh, jag älskar min glassmaskin, den används flitigt under sommarmånaderna.

Grundreceptet är enkelt, med lika delar grädde och mjölk, samt ägg och råsocker. Sedan smaksätter jag med allt som faller mig in, favoriterna är bär som jag kokar med lite socker och sedan passerar, smultron eller björnbär är superbt. Rostade finmalda hasselnötter är också gott, med lite nutella ripplat i. Mums smile.gif

Familjen tycker att det är godast att äta den nygjord, som mjukglass alltså, så oftast fryser vi inte ens in den.

Hoppas du får mycket glädje av din!
Pius
Jag lyckades!

Och riktigt god blev glassen. bravo.gif Ett evinnerligt vispande dock. Äggula och florsocker vispas, äggvita och socker vispas samt grädden, men himla gott.

Pius
tanteva
Här är en underbart god glass - fast jag körde den alltså i glassmaskinen och gjorde inte som det står i receptet. Vet inte var receptet kommer ifrån, fick det av en kompis för flera år sen.

Kanelglass
6 port

2 äggulor
knappt ½ dl florsocker
½ tsk kanel
2 dl vispgrädde
1 äggvita

Vispa gulor och florsocker pösigt. Rör ner kanel. Vispa grädden och äggvitan för sig. Blanda grädden med ägguleröran och vänd sist ner vitan. Häll massan i en bunke, täck med frysfolie och ställ in i frysen. Låt glassen stå framme i 20 minuter före serveringen.
Sofia H
Å, jag måste prova att göra Slush! Vilken tur att jag har en dricka i kylen, mina barn älskar Slush, det blir efterrätten för i kväll!/Sofia.
Fröis
Vi ( min sambo) gjorde också slush fast för vuxna, dva cola med rom och strawberry daquiri Mums smile.gif
Therese3z
Har aldrig haft ens någon antydan till villhaglassmaskinbegär förrän jag läste den här tråden! Nu vill jag med prova! ;D
Peztis
Haha, kul att mitt Slusch-tips har anammats!

Åhhhh.... Tänk om man skulle ta och prova med Fanta Lemon och gin (ung som Pomada) en varm kväll... Pomada-slush!!!
Biggan_
....eller flädersaft och vodka!
omk
Här hittade jag några annorlunda recept på "vuxenglass".
http://www.icakuriren.se/Mat-Dryck/Glass/

Jag tror banne mej att jag ska investera i en glassmaskin .... tongue.gif Slurp !!!
webmaster jim
Här finns massor med Glassrecept

Kolla också mitt tips på Glassmaskin för en portion utan krångel o el
*Stintan*
CITAT (webmaster jim @ 27-06-2011, 20:16) *
Här finns massor med Glassrecept

Kolla också mitt tips på Glassmaskin för en portion utan krångel o el

Smart, det där sista måste testas flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon