För några dgr sedan skördades de första primörerna från trädgården. Det blev trädgårdssyra, gräslök och piplök. Han ni några extra tidiga primörer i era trädgårdar?
catski
20-04-2011, 20:40
Maskrosor! Vissa tycker dom är goda att äta, men jag tycker dom är för beska. Men snart så...rädisor på väg inne i växthuset.Har även sett små nässelblad som ska bli till en god soppa och kanske en pasta med nässelpesto.Men faktiskt än så länge tycker jag det t.o.m är kul att rensa bort maskrosorna.
merlin68
20-04-2011, 21:07
Hittade den här sidan om vad man kan göra med maskrosor:
Inte i trädgården men jag har plockat tillräckligt med kirskål så det räckte till en paj
merlin68
20-04-2011, 21:19
Jag såg nässlan spira i sitt hörn så jag hoppas det räcker till en nässelpaj till påskbordet Ska hålla utkik efter kirskål någonstans där inte hundarna rastas
catski
20-04-2011, 21:44
Tack, Merlin jag får prova nått av det! faktiskt har jag sett på Tv när dom gjort maskrosvin och har tänkt att prova men glömt bort det! Och fritera lät gott - lite som friterade squasch blommor kanske.
CITAT (merlin68 @ 20-04-2011, 22:07)
Hittade den här sidan om vad man kan göra med maskrosor:
Här har skördats dill, persilja, gräslök och lite sallat. I påsk skördar vi årets första sparris!
[attachment=59916:sparris_tittar_upp.jpg]
Tulipanaros
22-04-2011, 18:23
Jordärtskocka! Och nässlor. Gräslök. Rabarber och sparris är på gång. Och kirskål förstås, smaskens!
officinalis
03-05-2011, 18:24
Kirskål, nässlor, trädgårdsyra, gräslök (odlad och vild), jordärtskockor och libbsticka är vad jag skördat. Vitlöken ser fin ut, men den vill jag inte skörda än
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.