Pesco
Jag är ute efternågon form av tagetes, gärna med bollformade fyllda blommor, huvudsakligen orange (inte gula), men inga problem med toner åt rött. Den ska helst inte dofta så starkt.

I Indien gör man blomstergirlanger av tagetes, mycket snyggt och festligt, och själv vill jag ha det som dekoration på mitt bröllop (svag doft pga doftkänsliga).

Har ni tips på vilken sort/vilka sorter jag kan prova? Vad är lämplig tid för förkulturvering? Bröllopet äger rum i slutet av augusti.
Åsa, mälardalen zon 2
Tagetes erecta brukar ha lite större fyllda blommor finns i många olika nyanser av gult, orange mm. + det finns även en vit. Tycker de ofta doftar något mindre än de vanliga små sorterna. Lagom förkultiveringstid mars-april, vanliga Tagetes (ex. Tagetes patula nana) kan du direktså utomhus i april-maj de behöver du inte förkultivera de kommer att börja blomma långt innan du behöver dem. (Plocka bort alla vissna blommor under sommaren så har du blom en bra bit in på hösten)

Tagetes erecta ´Crackerjack´

Bilden är från Lindbloms frökatalog
http://www.lindbloms.se
Pesco
Tack för tipset!

Visst brukar tagetes väl hålla sig in i augusti månad?

Hälsningar,
Åsa, mälardalen zon 2
De brukar ofta blomma en bra bit in på hösten så i augusti lär du kunna plocka en hel del tagetesblommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon