Full version: Visby
star k
Fick hem 2 Visby igår som ska planteras i en upphöjd rabatt intill husväggen. Kan det fungera tro? Jag är såld på rosor men rätt "grön"..... än så länge! Har letat info om rosen på internet men hittar inget.... Någon annan som vet något av intresse om denna vackra sort? Funderade om jag kan ha kvar min Jackmanni (klematis) i samma rabatt eller blir det knas.....?

Hoppas någon kan ge mig lite goda råd om mina nya "bebisar" thanks.gif
Kajsa
Jag hade bara rosen 2 år den frös bort, dom Slottsrosor jag haft har alla frusit bort. Jag bor i zon 3 - 4.

Wisby Slottsros är från Poulsen rosor i Danmark där den heter Elyseé. Rosen blev ca 80 cm, minns ej om den doftade. Bor du i zon 1 - 3 ska väl rosen klara sig bra.
Visst kan du ha kvar din klematis i rabatten jag har en massa klematis i alla rabatter med rosor och perenner.
Ezereht
.
star k
Ånej vad trist.... då kanske mina får ett kort liv dom också....... bor själv i 3 gräns till 4 så det låter ju inteså hoppfullt... Kan man ta in rosor för vinterförvaring då? Jag tar in mina pelargoner varje höst som får bo i källaren och blommar lika fint igen varje sommar. Eller kan man täcka/isolera rosorna ute med tex halm och markduk/fiberduk för att skydda dom - funkar det månne? Vore ju trist om dom fryser under vintern....... och dör....
Någon som vet confused.gif

Vackert foto - Tack! Dom är ju så vackra...!
Kajsa
Du kan kasta över jord sen höst, väv runt rabattrosor är väl inte så bra, då boar väl smådjuren in sig under.

Jo ta in rosor i garaget går men man lessnar efter ett antal år och dom börjar gärna växa med vita skott om det är lite för varmt.

Köp dessa rosa annars, Bonica, The Fairy, Sommerwind, dom klarar vår zon och fryser inte bort.
star k
Tack för tips på rosa rosor som tål lite strängare kyla. Ska testa mig fram.

Har ett gammalt stall som jag kan förvara i inför vintern. Har inga djur där nu men det är isolerat (ej värme) så även om det kryper ner till 20-25 minus på vintern så brukar det hålla i sig runt max 5-6 minus. Alltså inte kallare än i skåne en vinter..... Om det nu kan funka vill säja....!?

Vad är vita skott och kommer dom även runt noll grader?
Kajsa
När rosskotten kommer inne i något för varma garage eller förråd med lite ljus blir skotten vita, dom klarar sig inte ute sedan.

Runt noll grader tror jag man slipper vita skott
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon