Hasse_h
20-04-2011, 22:09
Är det någon som har en bra metod för att på något sätt få bort ett 30 kvadratmeter stort hallonsnår som växer i en slänt? Nej, jag är inte intresserad av att behålla hallonen för bären, det är inga trädgårdshallon utan småväxta, fula eller inga bär alls på dem.
Har försökt under flera års tid att gräva bort rötter och trodde ett tag att det var på väg att lyckas, men inte då. Nu är det mer än nånsin. Ett bra tillhåll för mördarsniglar som trivs i de nedre regionerna i kirskålen (lök på laxen).
Blir jag bara av med hallonen skulle jag kunna täcka slänten med plast under ett par tre år för att döda kirskålen också, men så länge de växer så funkar det inte.
*Stintan*
21-04-2011, 02:05
Röjsåg?
RibesRubusVitis
21-04-2011, 02:53
Hallon förökas med rotsticklingar så därför är nog röjsågen ingen idé. Eftersom inte så många läser forumet så här dags kanske man vågar svära i kyrkan och säga Roundup…
Aqvakul
21-04-2011, 05:11
CITAT (RibesRubusVitis @ 21-04-2011, 03:53)

Hallon förökas med rotsticklingar så därför är nog röjsågen ingen idé. Eftersom inte så många läser forumet så här dags kanske man vågar svära i kyrkan och säga Roundup…
Erkänner att samma tanke for genom mitt huvud.. (Fast nu har jag ju faktiskt beslutat mig för att aldrig använda...)
Gossen Ruda
21-04-2011, 08:40
Rudor tål en och annan smäll så jag vågar ropa: ROUNDUP!!! Tar både hallon och kirskål om man gör rätt. Kanske två eller tre sprutningar.
Hasse_h
22-04-2011, 23:07
Ja man får väl smyga ut nån natt med flaskan...
Det går att gräva bort jag har gjort det, men man måste vara noga med att forsla bort varenda bit. Jag tog vara på buskarna men det är en annan historia.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.