Full version: Gdning?
Citrus Angel
Jag har eldat en massa tng, sjgrs, grenar, lv och undrar helt enkelt om detta gr att anvnda som gdning fr buskar, hckar, rosor etc?....
Aqvakul
Frgan kommer upp flera gnger varje r:

Absolut NEJ, nr det gller "surjordsvxter"

Ja i vrigt, men i mttliga mngder.. (pudra, str - inga tjocka lager)
Citrus Angel
Ok....Men fr en okunnig som mig..Vilka sorter kan man d gdsla!;)....
Bassam
Hej

Det r bttre med kompost eller naturliga gdsel som hnsgdsel

H:Bassam
Huggorm
r det egentligen ngon gdning alls i aska? Frutom vissa mineraler som kanske finns, s r det vll mest det att den hjer PH-vrdet? Stora delar av landet r ju frsurade, s d gr det gott att sprida lite aska. Hr omkring har bnderna kalkat sina krar i vinter.

En klassisk surjordsvxt som inte br askas, r rhododendron. Dessutom kan potatis f skorv av aska, om ryktena stmmer.
Piccante
Aska innehller mikronringsmen som kalium och kalcium. De behvs frmst fr att frmja blomning och fruktsttning. Grnmassa omstter inte s mkt mikronring utan ska man ha mkt "blad" att ta s r det i frsta hand kvve och sedan fosfor som vxten behver (makronring).

S aska r bra fr br/ frukt och blommande vxter. Fr grna vxter gr det mindre skillnad . d funkar det mest som en buffert som neutraliserar det sura i marken.
Cilla
Jag blandar aska i mina komposter, allt fr brinna i en salig blandning. Askans frmsta bidrag r att den bidrar till vinterhrdigheten hos vxter, har jag lrt mig. Dock r det ltt att brnna vxter om de fr det direkt p bladen, att kompostera r drfr bra.

Nsta gng du har tillgng till tng och sjgrs - lgg detta direkt p jorden eller kompostera! De r ett fantastiska jordfrbttringsmedel.
Citrus Angel
Ok Tack alla! Och tng och sjgrs har jag gott om;)....
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon