Citrus Angel
21-04-2011, 08:15
Jag har eldat en massa tång, sjögräs, grenar, löv och undrar helt enkelt om detta går att använda som gödning för buskar, häckar, rosor etc?....
Aqvakul
21-04-2011, 08:18
Frågan kommer upp flera gånger varje år:
Absolut NEJ, när det gäller "surjordsväxter"
Ja i övrigt, men i måttliga mängder.. (pudra, strö - inga tjocka lager)
Citrus Angel
21-04-2011, 11:18
Ok....Men för en okunnig som mig..Vilka sorter kan man då gödsla!;)....
Hej
Det är bättre med kompost eller naturliga gödsel som hönsgödsel
H:Bassam
Huggorm
21-04-2011, 20:36
Är det egentligen någon gödning alls i aska? Förutom vissa mineraler som kanske finns, så är det väll mest det att den höjer PH-värdet? Stora delar av landet är ju försurade, så då gör det gott att sprida lite aska. Här omkring har bönderna kalkat sina åkrar i vinter.
En klassisk surjordsväxt som inte bör askas, är rhododendron. Dessutom kan potatis få skorv av aska, om ryktena stämmer.
Piccante
21-04-2011, 20:40
Aska innehåller mikronäringsämen som kalium och kalcium. De behövs främst för att främja blomning och fruktsättning. Grönmassa omsätter inte så mkt mikronäring utan ska man ha mkt "blad" att äta så är det i första hand kväve och sedan fosfor som växten behöver (makronäring).
Så aska är bra för bär/ frukt och blommande växter. För gröna växter gör det mindre skillnad . då funkar det mest som en buffert som neutraliserar det sura i marken.
Jag blandar aska i mina komposter, allt får brinna i en salig blandning. Askans främsta bidrag är att den bidrar till vinterhärdigheten hos växter, har jag lärt mig. Dock är det lätt att bränna växter om de får det direkt på bladen, att kompostera är därför bra.
Nästa gång du har tillgång till tång och sjögräs - lägg detta direkt på jorden eller kompostera! De är ett fantastiska jordförbättringsmedel.
Citrus Angel
22-04-2011, 21:34
Ok Tack alla! Och tång och sjögräs har jag gott om;)....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.