Citrus Angel
21-04-2011, 08:15
Jag har eldat en massa tng, sjgrs, grenar, lv och undrar helt enkelt om detta gr att anvnda som gdning fr buskar, hckar, rosor etc?....
Aqvakul
21-04-2011, 08:18
Frgan kommer upp flera gnger varje r:
Absolut NEJ, nr det gller "surjordsvxter"
Ja i vrigt, men i mttliga mngder.. (pudra, str - inga tjocka lager)
Citrus Angel
21-04-2011, 11:18
Ok....Men fr en okunnig som mig..Vilka sorter kan man d gdsla!;)....
Hej
Det r bttre med kompost eller naturliga gdsel som hnsgdsel
H:Bassam
Huggorm
21-04-2011, 20:36
r det egentligen ngon gdning alls i aska? Frutom vissa mineraler som kanske finns, s r det vll mest det att den hjer PH-vrdet? Stora delar av landet r ju frsurade, s d gr det gott att sprida lite aska. Hr omkring har bnderna kalkat sina krar i vinter.
En klassisk surjordsvxt som inte br askas, r rhododendron. Dessutom kan potatis f skorv av aska, om ryktena stmmer.
Piccante
21-04-2011, 20:40
Aska innehller mikronringsmen som kalium och kalcium. De behvs frmst fr att frmja blomning och fruktsttning. Grnmassa omstter inte s mkt mikronring utan ska man ha mkt "blad" att ta s r det i frsta hand kvve och sedan fosfor som vxten behver (makronring).
S aska r bra fr br/ frukt och blommande vxter. Fr grna vxter gr det mindre skillnad . d funkar det mest som en buffert som neutraliserar det sura i marken.
Jag blandar aska i mina komposter, allt fr brinna i en salig blandning. Askans frmsta bidrag r att den bidrar till vinterhrdigheten hos vxter, har jag lrt mig. Dock r det ltt att brnna vxter om de fr det direkt p bladen, att kompostera r drfr bra.
Nsta gng du har tillgng till tng och sjgrs - lgg detta direkt p jorden eller kompostera! De r ett fantastiska jordfrbttringsmedel.
Citrus Angel
22-04-2011, 21:34
Ok Tack alla! Och tng och sjgrs har jag gott om;)....