Pesco
Bladen gulnade och knopparna slutade växa. Vi upptäckte små vita/ljusa knyp, bara knappa millimetern stora. Det är inte maskar utan något sexbent, inte särskilt avlång/långsmala. De verkar äta upp röttera. Hittills är tre blommor smittade, varav en är den absoluta favoriten.

Vet ni vad detta är och hur man blir av med det? Vi har slängt ut (orkidé-)jorden så att rötterna är fria och fuktar dem genom att spraya vatten. Vågar man spraya gift eller ?
Åsa, mälardalen zon 2
Det låter som hoppstjärtar, hur mycket vattnar du egentligen?? Hoppstjärtar brukar gilla ganska blöt jord och orkideer brukar oftast inte vilja ha så blöt jord som hoppstjärtarna vill.

Så himla farliga är annars inte hoppstjärtarna de tillhör de naturliga nedbrytarna och äter främst döda och döende rötter men det är klart finns det inget dött kan de börja gå på levande rötter med.

Jag skulle nog testa att vattna mindre (+ ha ett riktigt luftigt och grovt substrat), gula blad är ofta ett tecken på övervattning orkideer vill ofta torka upp en hel del mellan vattningarna.
Pesco
Jag trodde hoppstjärtar var mer avlånga? Detta är mkt små saker (1 mm i diamater) som kutar omkring.
lolo
Hej! Kan det vara spinn du har fått? De rackarna dyker gärna upp på bladens undersida om växten har det torrt (har ju i regel orkideer inomhus om man inte duschar dem eller använder sig av ökad luftfuktighet på annat sätt. Phalaenopsis drabbas gärna av detta otyg, men även andra kan få det.
Spinn är små, små, ljusa kryp med ben - ser du tendenser till nät som de spinner? Det kommer när växten är mer allvarligt angripen. Har du nån bild på ohyran? Håller de verkligen bara till på rötterna och inte på bladen?
mvh
Ann-Louise i Lycksele smile.gif
pejori
mitt tips är att du ska spraya dom med nikotinlösning. ohmy.gif ohmy.gif
släng i några fimpar i en sprayflaska och låt det dra ett par timma.
spraya plantan tre ggr i en vecka.
dom dör snabt.
håll koll så dom inte har lagt ägg. spraya efter en vecka för säkerhets skull.
Pesco
Nej, jag är rätt säker på att det inte finns något på bladen; de håller jag noggrann uppsikt på. Det finns bara i jorden. Jag hade problem för några år sedan med ohyra i jorden på en Mårbacka, och till slut fick jag slänga blomman. Jag lyckades aldrig identifiera vad det var för kryp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon