MirMaja
Hej!

Stackars mig har bara en entré att ställa några krukor vid. Då måste ju det bli perfekt sweatingbullets.gif Förutsättningarna är skyddat söderläge, dock skuggat av grannhuset mitt på dagen och från kl 18 på kvällen. Halvstora krukor - har ingen bil att hämta jord med så jag utnyttjar mor min att hämta nån säck i taget. Ekonomin är det illa med också.
Vill ha blomning främst vår-försommar(ev midsommar). Vill ha något som gör mig glad när jag kommer hem, har även vanan att ta mig en helgfrukost på lilla gräsplätten utanför.

Jag har redan bestämt mig för:
Oregano - kryddan jag använder mest plus att den växer bra och låter jag den blomma är blomstret så sött och fjärilsvänligt.
Gräslök - används flitigt, ev blomster fint.

Nu vill jag ju också ha något mer regält, något som väller över, doftar och ger en liten färgkick. Luktärt är ett måste men den fyller ju inte ut så mycket. Funderar på något som kan klättra från en kruka...vad tycker ni om följande:

Klätter ros
Klematis
Björnbär
Prydnadsbuske? Buddleja?
Kaprifol

Någon grönsak vore också kul...Tomat tror jag....hittar jag en abuergineplanta av sorten udumalapet blir jag mycket lycklig.

Annat som jag velar mellan:
Fuschia
Lavendel
Dubbel flitiga lisa
Atlasblomma
Trädgårdsnattviol (har hört att den doftar underbart om sommarkvällar)
Rödmalva

HUR ska man kunna välja bland allt underbart? Finns det någon bland ovan nämnda, eller har ni egna tips, som ni kan rekommendera?

Hälsningar Miranda
VitMalva
Hej,
vad sägs om ampeljordgubbar? Jag lade själv en beställning på sådana härifrån odla alldeles nyss: http://butik.odla.nu/produktpop/3370 .
Jag sökte och läste lite om vad andra tyckte på forumet, och såg positiva svar om dessa jordgubbar, dessuton verkar de fina med de rosa blommorna. smile.gif
MirMaja
Mmmmm...jordgubbar! Det tål att tänkas på, har inget att hänga amplar på bara, men det kanske skulle vara snyggt med någon slags piedestal...

Kunde inte hålla mig från att shoppa lite idag, det blev oregano,lavendel, en tomatplanta och en färgglad petunia! Men jag undrar, hur klarar de sig ute nu - i uppsala där jag bor är det risk för frost inatt, ska de bo inne över natten kanske?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon