Full version: Gojibär
Anna-Karin Lundberg
Hej!
Jag köpte en gojibärbuske som jag tänkte plantera ute, bor i Stockholm. Köpte den i England, så de kunde inte svara på om den var härdig i Sverige. Vad jag hittat på nätet så skulle det nog gå bra. Men nu såg jag på annat håll att den skulle klara sig i zon 1 eller växthus.
Nån som provat om den är härdig här?
Alexander-VG-zon3
har inte provat den själv, men den anses klara sig till zon 4.
Cilla
Antagligen finns det olika sorter av gojibärsbuskar. De kommer i handeln i Stockholms snart och de lär vara härdiga, sades det mig idag. Zon 3 kanske?
Anna-Karin Lundberg
Jag tittade just på skylten i krukan, men det latinska namnet eller sorten står inte, bara "Goji Berry". Det står hur man planterar och att den ursprungligen är från Himalaya. Växter därifrån brukar väl klara svenska vintrar? Hoppas, jag tänkte plantera ut den i alla fall, om det nu finns en chans att få den att överleva.
Jag har sett att det finns några här på forumet som sått gojifrön tagna ur bär. Nån som fått en planta av det?
Jag har lite olika bärbuskar på tomten, tycker det är toppen att frysa in en bärmix och tar en näve på gröten till frukost hela vintern. Goji sägs vara goda färska och dessutom "ett superbär".
Alexander-VG-zon3
CITAT (Cilla @ 22-04-2011, 01:18) *
Antagligen finns det olika sorter av gojibärsbuskar. De kommer i handeln i Stockholms snart och de lär vara härdiga, sades det mig idag. Zon 3 kanske?

Splendor Plant har ju bocktörne (barbatum arten, inte den bredbladiga L.chinense), och det står zon 4 på etiketen just för den dom säljer. verkar vara ett väldigt sug efter dom. men jag kan inte säga om det stämmer, då jag inte har odlat den. men tydligen kan den påträffas förvildad i sverige enligt virtuella floran

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/solana/lyciu/lycibar.html

CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 22-04-2011, 08:13) *
Jag tittade just på skylten i krukan, men det latinska namnet eller sorten står inte, bara "Goji Berry". Det står hur man planterar och att den ursprungligen är från Himalaya. Växter därifrån brukar väl klara svenska vintrar? Hoppas, jag tänkte plantera ut den i alla fall, om det nu finns en chans att få den att överleva.
Jag har sett att det finns några här på forumet som sått gojifrön tagna ur bär. Nån som fått en planta av det?
Jag har lite olika bärbuskar på tomten, tycker det är toppen att frysa in en bärmix och tar en näve på gröten till frukost hela vintern. Goji sägs vara goda färska och dessutom "ett superbär".

mormor har sått frön av bredbladig bocktörne, och har fått upp fina plantor. vet dock inte hur långtid det tar innan dom blommar.
Anders zon 1
Bocktörne finns förvildad på flera ställen i Stockholmstrakten (t ex i parken på sydsidan av Ersta sjuksköterskeskola på Södermalm, om jag inte minns fel) så härdigheten är säkert inget problem.
Anna-Karin Lundberg
Aha, det här låter lovande. Plantan är rejäl och den har vuxit ordentligt under de veckor jag haft den. När jag kom hem med den var den grön men här låg fortfarande snön. Nu går det att plantera, så i helgen blir det av! Så är det väl bara att vänta och se, jag hoppas den trivs här och så småningom ger lite bär också.
Cilla
Bocktörne på svenska ja! Jag undrar om den hade kunnat slå igenom om den först lanserats så: Bocktörne, vild bärbuske från Sverige med nyttiga bär... Nu har den först nått oss via häsokostdiskar som ett asiatiskt tusenårigt använt bär, svindyrt och med magiska hälsosamma omegaingredienser.

Självklart är jag själv fångad av magin, och naturligtvis kommer en sådan "kinesisk" tusenårig buske ned hos mig också. Men "Gojibocktörnet" kommer än mer ställa andra svenska trevliga bärbuskar på plats här hos mig.

Berberis till exempel. Magisk buske med spännande historia och mycket hälsosamma bär som kan torkas och användas till det mesta. Fantastisk höstfägring och god härdighet.
Vanliga blåbär. Ett av de nyttiigaste bären i världen, härliga höstfärger kan plantorna få och bra är de för lite skuggiga partier och mossmattor... Sprider sig av sig själva i lagom takt om de får rätt placering.
Lingon. Torktålig vintergrön planta som med fördel placeras i stenpartiet och i schaktade slänter. Mycket goda och nyttiga bär.
Havtorn. Lite högre buskar med silvriga blad. Tål de flesta jordar utom de alltför feta och goda, kan sättas i blåsiga, steniga lägen. Ett lysande orange bär med extremt hög c-vitaminhalt som går att torka, koka, sylta och safta. Vild i svenska skärgården.
Vildhallon, smultron, jordgubbplantor som revar sig vilt från rabatter och ut i grusgångar...
MaNimy
Hej!
Jag köte en Gojibärbuske på Julita i går och där står det att man ska odla i kruka 2 år innan man kan sätta ut den att bli en vidväxande buske. Vet inte om detta kan vara till någon hjälp så här sent i "tråden", men tänkte att jag ville nämna detta... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon