CITAT (Cilla @ 22-04-2011, 01:18)

Antagligen finns det olika sorter av gojibärsbuskar. De kommer i handeln i Stockholms snart och de lär vara härdiga, sades det mig idag. Zon 3 kanske?
Splendor Plant har ju bocktörne (barbatum arten, inte den bredbladiga L.chinense), och det står zon 4 på etiketen just för den dom säljer. verkar vara ett väldigt sug efter dom. men jag kan inte säga om det stämmer, då jag inte har odlat den. men tydligen kan den påträffas förvildad i sverige enligt virtuella floran
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/solana/lyciu/lycibar.htmlCITAT (Anna-Karin Lundberg @ 22-04-2011, 08:13)

Jag tittade just på skylten i krukan, men det latinska namnet eller sorten står inte, bara "Goji Berry". Det står hur man planterar och att den ursprungligen är från Himalaya. Växter därifrån brukar väl klara svenska vintrar? Hoppas, jag tänkte plantera ut den i alla fall, om det nu finns en chans att få den att överleva.
Jag har sett att det finns några här på forumet som sått gojifrön tagna ur bär. Nån som fått en planta av det?
Jag har lite olika bärbuskar på tomten, tycker det är toppen att frysa in en bärmix och tar en näve på gröten till frukost hela vintern. Goji sägs vara goda färska och dessutom "ett superbär".
mormor har sått frön av bredbladig bocktörne, och har fått upp fina plantor. vet dock inte hur långtid det tar innan dom blommar.