Skymningsljus
Jag är en ung tjej som för några veckor sedan fick ett litet odlingsryck. Vår trädgård är mer eller mindre förfallen men det går att göra något av den, och de enda erfarenheter jag har är av undervattensväxter (är intresserad av akvaristik) och att gallra morötter i mormors trädgårdland wink.gif Satte ett par äppelfrön från ett vanligt Pink Lady-äpple och blev nästan förvånad när de grodde. Ska bli lite kul att plantera ut dem senare smile.gif Har också sått lite tomater från någon köpestomat och även de har grott. Men längre än så har jag inte direkt kommit.

Planerar att göra i ordning en liten upphöjd bädd vid en södervägg. Bor i zon 5 (Norrbotten) och snön har precis försvunnit från marken men väggen är relativt skyddad ändå och det finns väl saker man kan odla i zon 5 också? wink.gif Är lite sugen på solrosor, bondbönor, sockerärtor tomat, jordgubbar och hallon. Tror inte det finns något jag inte undrar över, så blir bara glad om det är någon/några som öser på med fakta, tipsar som lätta växter och så smile.gif
ingrids
Det finns massor man kan odla i zon 5 - ettåriga växter är inget problem, det enda är att man inte bör plantera ut frostkänsliga förodlade saker innan typ 12e juni eller när man brukar ha sista nattfrosten. I en liten rabatt är jordgubbar och smultron bättre än hallon som kan sprida sig som sjutton.
Om du vill lägga en rabatt vid en husvägg är det bra att ha minst 30 cm mellan rabatten och husväggen, lägg typ plattor eller grus närmast. Dels skvätter det inte upp jord på vägen när det regnar/du vattnar, dels ställer det inte till så mycket med dräneringen för huset, dels minskar det risken för att växterna närmast väggen hamnar för torrt.
Solrosor har alla chanser att bli fantastiskt smile.gif
kerstin z5-6
Hi hi angel_not.gif Jodda du kan odla massor i z 5 :)Rosor perenner träd .. allt!! somligt blir mkt bättre än söderut tex perennerna :)anueller / ettåriga i all ära men de som återkommer är ju' mer' hanterliga.
Kolla' mitt' o' Ingrids' album' vi' bor' båda' i' din' §zon

itt' keyboard' e' knas.. crying.gif
Skymningsljus
Då har jag funderat vidare ett tag och bestämt mig för att snickra ihop plankorna till bädden och så nästa helg då. Kanske lite sent men skulle inte bli förvånad om det har varit frost någon natt de senaste veckorna heller så. Har bestämt mig för bondbönor, sockerärtor och solrosor. Och kanske jordgubbar. Är det smidigast att köpa några jordgubbsplantor eller att dra upp från frö (typ nästa år).

Har också sått lite tomat och vinrankor från druvor/tomater köpta i affären, mest 'undrar om det gror?', de kommer knappast överleva utomhos.

Vilken jord bör man köpa?
Hur mäter man jordtemperatur?

Allmänna tips? wink.gif
lovwal
CITAT (Skymningsljus @ 16-05-2011, 19:46) *
Vilken jord bör man köpa?
Hur mäter man jordtemperatur?

Planteringsjord. Jag förstår mig inte på sådan som exempelvis jord för balkongodling eller till urnor, men det finns säkert något visst med det.

Jordtemperatur kan du mäta med en vanlig termometer, stick ner den några centimeter i jorden. Se efter vad den visar på morgonen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon