Karin i Småland
Idag har jag planterat 4 stycken Rhododendron (hybrider) som har rosa/vita stora enkla blommor.

De ska bli mellan 1 - 1 1/2 m när de är färdigvuxna (just nu är de endast ca 50 cm).

Nu blommar de men sen då....när de bara står där och är gröna buskar och man skulle vilja ha lite mer blomning och färg i rabatten.

Vad ska jag plantera i framkanten som blommar HELA sommaren ända fram till frosten...ge mig tips!
Jag blir jätteglad för mängder av tips smiley_small_hug.gif
Gunilla T
Kanske kan du få lite uppslag här i tråden om surjordsväxter;

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=101090&st=60
kerstin z5-6

33.jpg
Bergvallmo, färgglada mini berberis, små barrväxter, heuchera, Gentiana,krollllilja mfl

Karin i Småland
En tacker för inspirationen....men än är jag inte "mätter" så fler tips mottages med glädje.
lottapotta
Innan jag flyttade från mitt gamla hus hade jag tänkt göra surjordsrabatt där med flera olika rhododendron, några hortensior (även klätterhortensia som är fin som marktäckare!), höst- och vårljung, blodört och blåbär. Blåbärsbuskarna blir ju fantastiskt vackra på hösten!
Gunilla T
Att tänka på kanske, Rhododendron kan bli ordentligt stora med nedhängande grenar som täcker marken. Har du planterat `Cunninghams white´eller någon annan hybrid av Parkrhododendron så behöver man ordentligt stora rabatter för att få plats med andra växter, ögat luras lite när det är nyplanterat och ser tomt ut.

En av mina favoriter är Gentiana sino-ornata, finns ett antal namnsorter av den. Blommar intensivt blått (eller vitt) sent på hösten. Har ett krypande växtsätt men behöver sol för att blomma bra och får inte skymmas av tunga Rhododendrongrenar.
Orkidétjuven
Några fina svenska arter av surjordsväxter kanske.
Karin i Småland
Tackar så jättemycket för era tips, det har varit ett par timmar av grubblerier....men nu har jag varit till handelsträdgården och bestämt mig.

Kom hem med 8 stycken (Fänrikshjärta) Dicentra "Burning Heart"...tror det kommer bli en häftig kombination med silvrigt och grönt i bladverken.

Snart ska jag ut och påta sweatingbullets.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon