merlin68
Ska plantera en körsbärskornell som jag impulsköpte på trädgårdsmässan. Funderar vilken jord den vill ha och hur stort rotsystem den får när den blir stor då jag funderar på att plantera den ganska nära trädgårdsdammen. confused.gif
Bassam
Hej

De behöver mullrik jord och väldränerad jord , de behöver grop som Längd 50cm Bered 50cm Hög 50cm.

H:Bassam
Cilla
Bra impulsköp! Detta är Nordens mimosa. Sagolik på våren och mycket fin form som buske eller litet kompakt träd. Vill ha sol för att utvecklas bra.

Gärna mullrikt och inte alltför torrt i början, sedan klarar den sig också på torra marker. Har du gräsyta invid dammen kan den välja själv hur vått den vill ha, förutsatt att den inte sjunker ned för nära vattennivån.

Hur stort du ska gräva beror helt på hur stor rotklumpen/krukan är. Hellre brett än djupt, och gräver du djupare än rotklumpen får du kliva lite i växtbädden så att den inte sjunker ned. Luckra jorden i ett område som är 5-6 gånger vidare än jordklumpen och gräv aningen djupare än klumpens djup. Använd befintlig jord som du rensar från gräsrötter, och använd gödslad jord/kogödsel bara på toppen.
merlin68
Tack för ditt uförliga svar Cilla och tack även Bassam för dina råd tummenupp.gif Efter nogrann övervägande har jag bestämd att den inte ska stå nära dammen p g a dess slutliga storlek på 3-4 meter. Den blir för stor och skuggande för dammen som redan nu ligger i halsvskugga. Funderar på att ha den i vårt lilla men rätt så ljusa woodland där får den bre ut sig som den vill. Trivs den med underplantering ex hundtandsliljor eller sippor?
Cilla
Jajamen, underplantering trivs den bra med. Se till att underplanteringen tål den bevattning som krävs de första ca två åren bara, helst strilbevattning ovanifrån eller droppslang ca 30 liter i veckan under bladsäsongen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon