ALa
jag s er här i forumet att många tydligen sår perennafröerna och sätter ut dem direkt efter att de fått "svälla" inomhus ett dygn...

i kataloger o i böcker står att en del frön ska vara inne 18-20 grader i 2-4 veckor o SEN ska de ut till snön...

men det behövs alltså inte??? just nu har jag en låda ovan frysen..men är det onödigt???

mycket om o kring det här, men vill ju så gärna prova.../ AL
Ewa L
Jag är lika säker på detta jag också så jag tog det säkra för det osäkra. Hälften av sådderna (av samma sort) fick stå inne, hälften ut. Får se om jag kommer att kunna se någon verklig skillnad.
kerstin z5-6
Jodå visst -Anledningen till att det står så på påsen är ofta att fröna är lite sega att gro-
Dvs Gror de inte inom tre veckor inne -ställ i kyla
Alternativt -Skalet ska mjukas upp länge -först i värme , sen i kyla , ev får man plocka dem ut o in ett par ggr
Den svängen har jag rationaliserat bort -jag börjar med kyla --sen kan man få joja ut o in ett par ggr med sådden .Men de flesta som är såhär vaknar efter första kylperioden
Vissa frö kan ta ett år eller mer innan de gror .....

Jag vet bara av erf att
Ska man ändå kyla -Sätt ut efter 24 tim -Annrs hinner tre små gro -och de blir kanske de enda tre du får ...
Dessa tre små ska då plockas ur sålådan , sen ska den ut i kyla i tre veckor eller mer ...äpuh laugh.gif
Katti med torpet
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-02-2004, 12:25)
Jodå visst -Anledningen till att det står så på påsen är ofta att fröna är lite sega att gro-
Dvs Gror de inte inom tre veckor inne -ställ i kyla
Alternativt -Skalet ska mjukas upp länge -först i värme , sen i kyla , ev får man plocka dem ut o in ett par ggr
Den svängen har jag rationaliserat bort -jag börjar med kyla --sen kan man få joja ut o in ett par ggr med sådden .Men de flesta som är såhär vaknar efter första kylperioden
Vissa frö kan ta ett år eller mer innan de gror .....

Jag vet bara av erf att
Ska man ändå kyla -Sätt ut efter 24 tim -Annrs hinner tre små  gro -och de blir kanske de enda tre du får ...
Dessa tre små ska då plockas ur sålådan , sen ska den ut i kyla i tre veckor eller mer ...äpuh laugh.gif

Kan bara instämma!
Det stora flertalet av mina frön grodde inomhus i år innan jag hann få ut dem och det var då inte alls meningen!! wacko.gif
Det var på tok för tidigt och dessutom är det som Kerstin skriver, långt i från säkert att alla har grott och jag kan ju inte gärna ställa ut dem i kylan när somliga redan har grott... wink.gif
ALa
ok, då blir det till att sätta ut dem idag, en dum fråga till här när jag ändå håller på...

ut i sina krukor, med snö på, sen ska de in när de grott.... krafsar ni bort snön hela tiden o kollar om ca 3 veckor då??? eller kan man låta dem stå ute tills sommaren kommer ????
/ AL
Unn
Du behöver inte ta in dem, de gror ju av sig själv ute när temperaturen är rätt. Troligen inte om tre veckor dock. Vill du att de ska gro tidigare kan du ta in dem!

Unn, med nästan alla sådder intagna wub.gif
kerstin z5-6
Precis som Unn säjer.Du behöver inte krafsa i snö smile.gif-En plastpåse med hål i runt sådden är däremot inte dumt-Fåglar gillar frö ! blink.gif Katter kan trampa runt i lådorna med
Ställ ut på Norrsidan -det blir för varmt i vårsolen i söder
Kolla krukorna när det är plusgrader större delen av dygnet igen -så de inte torkar ut.
ALa
åh tack, nu ska jag ut med dem....och täcka över med nåt för fåglar o ekorrar o sådant...

spännande.... man kan ju prova mycket mer om perennnerna kan stå ute hela tiden,då kan grönsakerna få plats inne....
/ AL
Tesa
Jag sätter ut mina i backar som jag lägger fiberduk runt och så öser jag över snö så sköter sig vattningen själv när det blir mildväder, till att börja med i allafall, sen kan man lägga dit snöbollar om man har nån snö kvar
ALa
åh, fiberduk låter bättre än plastpåsar som jag fixade till.... mmmm ska upp på vinden o rota fram fiberdukar....

/ AL
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon