Full version: Automatbevattning
Davidoff
Har köpt en Hozelock till mitt nya (första) växthus och undrar om nån kan tipsa om hur man ställer in bevattningen. Man kan ställa in hur ofta och hur länge det ska vattnas, men hur blött ska det va? Och hur får man in gödnng i en sån anläggning?
/D
malcolm
Koppla inte automatbevattningen till vattenledningen bara, det kan stå dig dyrt och orsaka översvämningar. Bättre med någon form av tank/tunna därifrån vattnet kan tas.
asaleo
CITAT (malcolm @ 22-04-2011, 01:10) *
Koppla inte automatbevattningen till vattenledningen bara, det kan stå dig dyrt och orsaka översvämningar. Bättre med någon form av tank/tunna därifrån vattnet kan tas.

Hej Malcolm!
Jag vill bara "moderera" ditt inlägg lite grann. Vattenledningen till växthuset skall naturligtvis göras med riktiga rördelar och rätt slags rör. Inga vanliga vattenslangar alltså.

Med rätt tryckklass ända fram till apparaten så skall automatvattning fungera.
Apparaten måste också vara konstruerad för det vattentryck som man har systemet.

Jag har systemet med den "stora svarta lådan" (Minns ej namnet, Juliana? ) ansluten till vattenledningen i mitt växthus.

Det finns en större risk för översvämning i växthus än automatbevattning.
Det är när man stänger av vattning i handpistolen och sedan glömmer att stänga kranen.
Med värmen i växthuset och vattentrycket i slangen så släpper slangen i kopplingen eller så spricker slangen. Detta har jag råkat ut för en gång. Jag tror att det då hann rinna ut 1 m3 vatten i växthuset. Vattnet är ju billigt och växthuset är fristående så följderna blev inte katastrofala för mig.

Hälsningar
Arne
Davidoff
Ja, man måste göra rätt, men sen ska man nog lunna lita på det.
/D
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon