Full version: Dahlia
Trampendal
Jag köpte diverse knölar från odla och fick en dahlia som bonus.

Jag planterade den i en kruka och den tog sig rätt snabbt, men jag har aldrig odlat dahlior så jag vet inte riktigt hur jag ska handskas med den.
Nu är den drygt en halvmeter hög och inte ett dugg buskig, förstår att det beror på att den står inne, varmt och inte så väldigt ljust
(jag tar ut den varma dagar).

Min fråga är om den ska toppas för att "buska till sig"?
ingrids
Jepp, det går bra att toppa. Du försenar blomningen ett par veckor, men om den redan är så stor kommer den ändå igång rätt tidigt. Har läst i någon tråd om de som lyckats rota det borttoppade, men det har inte funkat för mig.
Peztis
Säger som ingrids, du bör nog toppa den. Detta görs bäst precis över ett bladpar.

Det du klipper bort kan du ju prova att stoppa ned i såjord med en påse över, har du tur så tar det sg och du har ännu fler sticklingar av din dahlia!
Trampendal
Tack för era svar! smile.gif
robertstorm
CITAT (ingrids @ 22-04-2011, 19:13) *
Jepp, det går bra att toppa. Du försenar blomningen ett par veckor, men om den redan är så stor kommer den ändå igång rätt tidigt. Har läst i någon tråd om de som lyckats rota det borttoppade, men det har inte funkat för mig.

Alla toppningar jag tagit har slagit rot/knöl.
Trampendal
CITAT (robertstorm @ 23-04-2011, 23:09) *
Alla toppningar jag tagit har slagit rot/knöl.

Hur gör du? Vad jag förstått är det svårt.
Jag har såjord, plantjord, vermiculit och torvbriketter vilket är bäst?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon