BigDaddy
Hej

För 1 vecka sedan fick jag ett persikoträd. Jag kan inte bestämma mig var jag ska placera detta. Ett dilemma just nu.
Om jag avvaktar att plantera det ute i år kan det överleva 1 år & må bra om jag planterar om det i större kruka tills nästa år?
Isf hur stor kruka behövs?

Jag tror jag ska kunna hitta ngt ställe ute för den nu i helgen men vill ändå veta om alternativet med kruka finns.

Om det inte får sol precis hela dagen utan kanske skugga hälften, är det ok för trädet?
Hur nära ett plommonträd törs jag ställa det också så de inte konkurrerar för mkt?

Önskade mig Frost men fick Riga men det känns som även det är ett mkt bra träd av det jag läst.

Vad ska jag tänka på mer vid omplantering av den?
Ngn speciell jord?
Ska det gödas direkt med kompostjord el halvbrunnen hästgödsel?
Vattna mkt vet jag ska göras.

Det blommar förresten nu för fullt. Ska försöka hjälpa till att leka bi där. Ställer även ut det på dagarna & in på altanen på kvällen än sålänge. Lite rädd att ngn ska käka på det.
Sätter jag det i marken ska jag göra ngt skydd runt.

Men alltså funkar det i kruka?
RibesRubusVitis
Var glad att du fick Riga, som är ännu motståndskraftigare mot sjukdomar (påstås det). Jag köpte ett sådant på rea hösten -09, när det var för sent att plantera i kolonin så det fick övervintra i det lilla kallväxthuset. Men krukan ställde jag i en lövkorg som fylldes med vissna löv som isolering mot häftiga temperatursvängningar. Sen blommade det mycket tidigt på våren och gav tretton goda frukter. Och det doftade härligt i växthuset.
På sommaren, efter skörden, satte jag ut det permanent på en solig plats, blandade i lite kompost och kalk i den skånska lerjorden. Eftersom jorden inte är så genomsläpplig fick det stå på en liten kulle.
Trädet har klarat vintern bra (minus 16 som lägst), kaniner mumsade lite på de lägsta grenarna så jag virade säckväv om stammen. Nu börjar knopparna svälla rejält.
BigDaddy
Ok låter trevligt det. smile.gif

Jag fick ett ryck i morse. Jag har haft ett ställe jag tänkt vart bra men där har stått 5-6 stora tallar. Jag har oavsett tänkt ta ner dem ngn gång men högg ner dem med yxa idag. Slitit upp nästan alla stuppar som blev. Ett jäkla slit. Hållt på sedan 8 i morse tills nu. Haha
Men nu är problemet ett annat.
Tack för hjälpen förresten.

Nu finns alltså en plats men det har stått en massa halvstora tallar där plus en massa rid & några buskar.
Tätt som sjutton.
Jag har grävt 1,5 meter ner ungefär & tagit upp större rötter & stubbar. Finns ff en del rötter kvar men det orkar jag inte gräva mer efter.

Jorden är sand mestadels. Lite lera på vissa ställen. Ingen riktigt jord utan antingen sand el lera.
Går det att få till så jag under helgen kan plantera trädet där?
Hur ska jag jordförbättra?
Jag har halvbrunnen hästgödsel, halvkomposterad trädgårdskompostjord.

Ska jag slänga iväg den jord som finns & lägga dit gödsel & kompost. Behövs det blandas i vanlig jord med från trädgården?
Ska det blandas el läggas i lager?
Hur mkt ny jord behövs runt trädet?

Kan jag få hjälp med detta så ska jag nog få i trädet imorn. smile.gif
Humlorna älskar blommorna på det iaf. Så gulligt träd.
Ska även jag skydda det mot harar & dylikt på ngt vänster.

Just det, tänkte först spaljera det men blir det fint & bra även friväxande?
Om jag vill spaljera från nästa år är det för sent att starta upp det då om jag inte vill klippa bort för mkt grenar?

Mkt frågor........sorry

RibesRubusVitis
Jordförbättring är nog inte riktigt min bransch. Växterna brukar få nöja sig med vad som bjuds, men redan inför den första omplanteringen i en större kruka googlade jag på ”persika” och ”jord” och kom fram till att dom mår bra av lätt, sandig och kalkrik jord.

http://www.shenet.se/vaxter/persika.html
http://www.blomsterlandet.se/Produkter/Tra...persika_riga/52

Vet inte så mycket om tallar men barren brukar ge sur jord, vilket talar för ditt förslag att slänga iväg åtminstone en del jord och blanda i trädgårdskompost och kalk (äggskal är utmärkt).
Mitt växer helt fritt, men förutom pinnen som följde med har jag stagat det med tre rejäla bambukäppar runt om. Rötterna utvecklas bättre om stammen får stå stilla. Efter något år kan man ta bort stöden.
Vid dagens grillning i kolonin upptäckte vi förresten att de första röda kronbladen börjar synas; blommorna kommer alltså före bladen.
BigDaddy
Tack. Det planterades häromdagen. Har snart blommat färdigt.
Jag tänker att blommar det kan det få frukt redan nu. Stämmer det?

Sedan funderade jag på en sak till. Jag satte det endast 0,5 meter från grannen. Tänkte framöver sätta ett plank bakom trädet mot grannen.
Satte jag det för nära?
Jag ångrar mig lite men tror du/ni det funkar?
Kan man styra det så det växer åt alla håll utan åt det & att det ändå blir snyggt & bra?
El ska jag flytta det & isf när? Nu, om ngn månad el nästa vår?

Annars helt superfint & gulligt träd. Jag älskar det. smile.gif
Jag körde kompostjord, hästgödsel & den jord som fanns. Slängt på lite äggskal med.
RibesRubusVitis
Om inte grannen har några invändningar funkar det såklart hur nära som helst, men sätter du plank får du också vara beredd att spaljera trädet. (Jag har aldrig sett något som växer i halvklotform, fast i princip skulle väl det också gå. Lite konstigt skulle det nog se ut.)
Mitt fick alltså frukt redan första sommaren när det ännu stod i en stor murarhink. (I växthuset med öppna dörrar.) Just i dag är väl 30 blommor utslagna och kommer ingen köldknäpp eller storm över Lund blir det säkert frukt igen. Trädet är nu planterat på friland och grenarna är rätt klena, så blir det mycket frukt tänkte jag som förra sommaren binda upp grenarna mot stödpinnen.
BigDaddy
Ok. Ajaj, spaljera var ju inte tanken.
Dumt av mig det där.

Grannen har nog inga problem men vill ju ha min frukt på min sida av tomten. smile.gif
Ja men då är väl alternativen bara halvklotform el spaljera.
Blir nog halvklotform. Från min sida så ser man kanske inte det så konstigt ändå hoppas jag.
För flytta nu är ingen bra idé el?
Alt. nästa år?

Prognosen här 10 dagar fram säger bara fint väder. Så om 10 dag borde redan kart finnas på trädet om det blir ngn & tiden är en bit in i maj, då bör det vara lugnt hoppas jag.
Oj vad kul om det kan bli persikor redan i år. Mina grenar också klena så får väl isf gallra el binda upp.

Tack
RibesRubusVitis
Har du planterat trädet nu går det säkert att flytta det också, om du har plats att låta det växa helt fritt. Mitt träd är just nu lika högt som jag, men snart blir det nog mycket högre än alla tänkbara plank. (Riga har inte funnits så länge, så ingen vet väl hur högt det blir.)
BigDaddy
CITAT (RibesRubusVitis @ 26-04-2011, 01:32) *
Har du planterat trädet nu går det säkert att flytta det också, om du har plats att låta det växa helt fritt. Mitt träd är just nu lika högt som jag, men snart blir det nog mycket högre än alla tänkbara plank. (Riga har inte funnits så länge, så ingen vet väl hur högt det blir.)

Ok, jag kör en omplantering imorn då.
Grämer mig så för att jag satte det så nära grannen när jag hade en massa plats.
Tusen tack
Så går det bli smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon