Full version: Guldvatten och tomat
gammelnalle
HURRA!
Jag har nu fått hem mina tomatfrön från tomatklubben....
Håller som bäst på att läsa TOMATBOKEN ....

Och SÅ SMÅNINGOM skall de ju ha gödning....

Nässelvatten , gräsklipp osv även aska !!! (men hur mycket??)
skall vi väl kunna ordna.... men att köpa kemikalier NPK ?? verkar inte rimma med mig.... Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar!!!
Cykla mera !!

Gjorde en sökning på Guldvatten, men hittade inget om detta tillsammans med tomater !!!

Vem vet !!!???
sleep.gif
uno
CITAT (gammelnalle @ 17-02-2004, 13:02)
HURRA!
Jag har nu fått hem mina tomatfrön från tomatklubben....
Håller som bäst på att läsa TOMATBOKEN ....

Och SÅ SMÅNINGOM skall de ju ha gödning....

Nässelvatten , gräsklipp osv även aska !!! (men hur mycket??)
skall vi väl kunna ordna....  men att köpa kemikalier NPK ?? verkar inte rimma med mig.... Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar!!!
Cykla mera !!

Gjorde en sökning på Guldvatten, men hittade inget om detta tillsammans med tomater !!!

Vem vet !!!???
sleep.gif

Jag erinrar mig svaret på frågan om guldvatten. Minns att jag skrattade gott.

En kvinnlig signatur hade läst så mycket positivt om guldvatten och undrade var man kunde få tag på guldvatten. Jag tror att det var Göran som svarade kort och gott: Pinka själv. Späd sedan med ca 10 delar vatten.
Åsa, mälardalen zon 2
På tomat brukar man se på själva plantan hur man gödslar ganska tydligt, är stammen grov och och och bladen blågröna och jättestora så gödslar man för mycket, är stammen smal och bladen inte så jättestora så gödslar man för lite. Själv gödslar jag lite på känn + vilken tillgång på gödning jag har. Nässelvattnet går åt snabbare än vad jag tillverkar ibland + guldvattnet räcker inte till ALLT i trädgården. Både guldvatten och nässelvatten bör spädas 10ggr (eller mer).
digitalkarin
Jag gödslade mina tomater med pink förra året och de blev så fina så!
Spädde ut det en del, som Åsa här sade.
Billigt och bra. Och nästintill giftfritt.
Virgo
CITAT
Och nästintill giftfritt

öhh...????? blink.gif
e_sedell
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,17-02-2004, 15:42)
På tomat brukar man se på själva plantan hur man gödslar ganska tydligt, är stammen grov och och och bladen blågröna och jättestora så gödslar man för mycket, är stammen smal och bladen inte så jättestora så gödslar man för lite. Själv gödslar jag lite på känn + vilken tillgång på gödning jag har. Nässelvattnet går åt snabbare än vad jag tillverkar ibland + guldvattnet räcker inte till ALLT i trädgården. Både guldvatten och nässelvatten bör spädas 10ggr (eller mer).

jo men det där är en hel vetenskap, blåaktiga blad är för lite magnesium. Stora blad brukar vara för mycket kväve men det ger även en mera "vattning" tillväxt. En hel vetenskap som sagt, vi har inte gått igenom så mycket än, men det kommer. Kolla upp exakt vad tomater vill ha.. näringsinnehållet kan ju variera mycket i urin både från persson till persson och från dag till dag. Olika vad man har ätit och hur mycket man druckit.. men det finns säkert värden som man kan räkna med att det är... förra året va det någon som la upp en länk till någon halv vetenskaplig utvärdering om ämnet. Minns inte var, men det va på majs.

men gulldvatten går säkert bra på tomater skulle jag tro.

ska inte utala mej allt för mycket innom detta ämne då jag ej är "full" lärd. (vilket man alldrig blir)
nilla
Jag körde också med guldvatten - tomaterna blev kanon!

Använde det förstås inte under ett par veckor när jag åt antibiotika och heller inte veckorna innan skörden började, det blev Biobact på sluttampen.

Som digitalkarin sa, billigt och bra!

Gunilla
gammelnalle
Snacka om guldvatten

http://www.torres.es/swe/asp/nv_ficha.asp?...producto&Cod=41
gammelnalle
hittar inget engelskt ord för detta ???? goldwater ger inga bra träffar
" tomato fertilizer urine human" inte heller.....

vad är kodordet??
Ingrid på Västkusten
Humanure är också ett br a ord :-)

Hälsar Ingrid
gammelnalle
wub.gif wub.gif wub.gif

vad skulle jag göra utan er flickor?????

tack
digitalkarin
CITAT (Virgo @ 17-02-2004, 23:58)
CITAT
Och nästintill giftfritt

öhh...????? blink.gif

Jo, jag menar att urinen innehåller ju förvisso rester av de läkemedel vi stoppar i oss och besprutningsmedel från maten vi äter osv. Men om man jämför med andra gödningsmedel så är det nästan giftfritt!
gammelnalle
Hittade en länk tillbaka till Odla.nu !!! där man behandlade detta, men han undvek just grönsaker av estetiska skäl.....

Är vi tillbak på ruta ett nu? (utan att passera gå?) blink.gif wink.gif
Ingrid på Västkusten
Näru :-)

Vissa vill itne använda humanure av ett flertal skäl - men det är inge fel att göra så faktiskt. Tvärtom - så gjorde man förr :-)
Däremot så kan man ju kanske sköta det 'lite snyggt' omman har t ex känsliga grannar nära inpå. Den sortens skäl :-)

Hälsar ingrid
Betty
Egentligen är det lite konstigt att det är helt OK med koskit men inte riktigt lika OK med människopink... blink.gif ...skulle koskit vara renare på nåt vis, eller...?
gammelnalle
CITAT (Betty @ 22-02-2004, 00:10)
Egentligen är det lite konstigt att det är helt OK med koskit men inte riktigt lika OK med människopink... blink.gif ...skulle koskit vara renare på nåt vis, eller...?

Vill jag nog tro!!!
Som f.d. (hur man nu kan falla tillbaka till synden smile.gif ) lacto-ovo-vegetarian vet jag (tror mig iallafall veta wacko.gif ) att man som ko bara stoppar i sig vegetabilier och som syndig människa en massa GODA onyttigheter såsom kött, färgämnen, KO-nserveringsmedel wink.gif semlor !! (hoppsan... de kanske är helt vegitabiliska..) och allt detta skall renas (Är det möjligen döda renar ??? ren-as laugh.gif ) genom njurar och så småningom passera ut lilla eller stora porten....

Detta innebär inte att jag säger att det ÄR FARLIGT ... bara att det börvara en VISS skillnad...och troligtvis LITE renare med Mu-pink!!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag skulle inte vattna Tomater och annat jag äter med "Guldvatten". För det första är jag tyvärr tvungen att äta medicin och till det andra skulle jag säkert tänka på vad jag vattnade med när jag smaskar i mig av allt det goda i min trädgård

Elisabeth
Susanne i Linköping
Fast kossorna har kanske fått medicin de också. Visst är det karenstid på köttet efter medicinering, men aldrig i livet att jag tror det är karens på koskiten! laugh.gif Om medicinen går ut "lilla" eller "stora" vägen spelar ingen roll, kopinket blandas i gödseln den med. Hur man än vänder sig... jag instämmer med Betty!
Men en ko får i regel mycket mindre medicin än vi människor. Många av oss äter ju medicin regelbundet och det gör inte kor.

Inte alltid blandas allt i kostallet ( det "lilla och stora" som någon sa..) är ju berående hur modernt stallet/jordbruket är.

Elisabeth
e_sedell
Kor äter visst medicin regelbundet, bönderna ger ofta pencilin i förebyggande syfte..

anledningen till att kogödsel är bättre än primatgödsel, (och övriga predatorer) beror blandannat på att vi är allätare = har en annan mage... vi har t.ex. colie bakterier som hjälper till att bryta ner i tjocktarmen, utan dem så skulle vi få vitamin k brist. K-vitamin är viktig för vills encymer i blodblättarna.. (kuagulering)...
gammelnalle
CITAT (e_sedell @ 23-02-2004, 20:49)
Kor äter visst medicin regelbundet, bönderna ger ofta pencilin i förebyggande syfte..

anledningen till att kogödsel är bättre än primatgödsel, (och övriga predatorer) beror blandannat på att vi är allätare = har en annan mage... vi har t.ex. colie bakterier som hjälper till att bryta ner i tjocktarmen, utan dem så skulle vi få vitamin k brist. K-vitamin är viktig för vills encymer i blodblättarna.. (kuagulering)...

Men du skrev inte vad du anser om förstaplats-vattnet??? tongue.gif

har du någon åsikt därvidlag.... vore intressant att höra.
Cilla
De bönder jag har kontakt med undviker mänsklig urin + fekalier som gödning till ätbara grödor, men inte av hälsoskäl eller vetenskapliga skäl. Urin och fekalier från människan bryts också ned innan de tas upp av växterna.

Däremot finns en tro att mänsklig avföring borde ta ett varv till i naturen innan det läggs som gödning till det vi äter. Dessutom en tro att om bönderna lade "toarester" på åkrarna skulle stor skepticism uppstå hos köparna.

Jag har själv samma känsla som dem - säkert inte alls farligt att lägga toakompostern på tomaterna, men bättre känsla om den först läggs till blomstren och tog ett varv där.

Att sedan någon räknat ut att de 1 000 liter urin (kanske det var för 2 personer) och x antal liter fekalier som människan producerar under ett år räcker för en yta att odla på som räcker för ett års matintag för en människa, är en intressant men annan historia.
gammelnalle
CITAT (Cilla @ 24-02-2004, 00:24)
De bönder jag har kontakt med undviker mänsklig urin + fekalier som gödning till ätbara grödor, men inte av hälsoskäl eller vetenskapliga skäl. Urin och fekalier från människan bryts också ned innan de tas upp av växterna.

Däremot finns en tro att mänsklig avföring borde ta ett varv till i naturen innan det läggs som gödning till det vi äter. Dessutom en tro att om bönderna lade "toarester" på åkrarna skulle stor skepticism uppstå hos köparna.

Jag har själv samma känsla som dem - säkert inte alls farligt att lägga toakompostern på tomaterna, men bättre känsla om den först läggs till blomstren och tog ett varv där.

Att sedan någon räknat ut att de 1 000 liter urin (kanske det var för 2 personer) och x antal liter fekalier som människan producerar under ett år räcker för en yta att odla på som räcker för ett års matintag för en människa, är en intressant men annan historia.

Som NYODLAD !!! amatörodlare hade jag aldrig sett ordet "fekalier" förut, men förstod förståss av sammanhanget..........

så jag fick slå upp det.... ja jag bara är sån.... f´låt mig... smile.gif

http://susning.nu/Fekalier

Och eftersom jag hyser stor respekt för Cillas trädgårdskunskaper (hon har fått mig att TITTA på fruktträdsgrenar....) så blir man ju fundersam....
wacko.gif blink.gif wink.gif
digitalkarin
Avföring skulle jag aldrig få för mig att gödsla med.
1. Det luktar äckligt
2. Vadå ska man sitta och bajsa i rabatten då, eller plocka upp det ur toan?
3. Det innehåller en massa bakterier

Men urin är ju trots allt rent och luktar inte (om det är någorlunda utspätt). Jag gödslar med min urin på allt som inte växer under jord. Dvs, får kisset på sig.
Cilla
Att mänskliga bakterier och virus skulle kunna överföras till växter känner jag inte till, men kanske finns det exempel. Känner någon till något skrivet om detta?

Fast när jag talar om att gödsla med avföring så är det inte i färsk form förstås. Jag menar att använda det som komposterats ett halvår i mulltoan, latrinkomposten ed. Precis som den naturgödsel vi använder från kor och hästar och matrester - den måste brinna först.

Mullen från en välskött latrinkompost blir mycket fin och doftar inte alls som färskt toainnehåll. Det är denna jag själv kan tänka mig att använda för blomster od men inte direkt på grönsakslandet.

Urin däremot är ju hyfsat steril som färsk, men stinker när den nås av syre. I moderna mulltoaletter separeras urinen från fekalierna och hamnar i en tät tank som belyses med UV-strålar för att hållas bakteriefri. Jag använder heller inte färsk, utspädd urin på det ätbara.

Däremot blandas ju allt i en trädgård förr eller senare. Jord vi lägger på ena stället hamnar, av mänsklig hand, vattenströmmar eller annat, någon annan stans.
Virgo
CITAT
Det luktar ingenting med färsk, utspädd urin som hälls i jorden. Inga flugor heller. Åtminstone inte så länge man använder kvinnlig urin, annat har jag inte vågat testa...

Ett annat som är bra är att man kan använda urin mer eller mindre hela året. Andra gödselgivor måste man ju prompt sluta med på hösten för att växterna ska gå i vila, medan man kan använda mänsklig urin längre period och till och med på vintern några gånger utan att växterna får växtfnatt i fel period. Det är heller inte så npga med att man endast ska gödsla varannan vecka och så. Växterna verkar kunna handskas bättre med guldvatten. Kvinnligt sådant iallafall...  

Så skrev du Cilla 9/4 2003

Och jag undrar fortfarande varför växter hanskas bättre med kvinnligt urin!? huh.gif
Cilla
Som jag skriver, annat har jag inte vågat testa. Det är enklare att handskas med sin egen urin än att skvimpa omkring med andras.
Meddela gärna dina egna erfarenheter!
Virgo
Jag ska kolla om grannkäringen pinkar på mina grönsaker, då ska jag pinka bredvid, så då blir det ju enkelt att avgöra om pinket från fruntimmer är bättre än männens. tongue.gif
Kanske det kan bli en bok?
"Den lilla pinkboken." En bok oumbärlig för trädgårdsodlaren. laugh.gif
gammelnalle
CITAT (Virgo @ 24-02-2004, 20:38)
Jag ska kolla om grannkäringen pinkar på mina grönsaker, då ska jag pinka bredvid, så då blir det ju enkelt att avgöra om pinket från fruntimmer är bättre än männens. tongue.gif
Kanske det kan bli en bok?
"Den lilla pinkboken."  En bok oumbärlig för trädgårdsodlaren. laugh.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
vi väntar med spänning på det slutgiltiga testet....

är det skillnad på män och kvinnor???
Vetenskapen står handfallen för de resultat som visats...
The Lancet gör hemmarepotage hos Virgo....
Virgo
CITAT
The Lancet gör hemmarepotage hos Virgo....

dom är välkomna!
Micke
CITAT (e_sedell @ 23-02-2004, 21:49)
Kor äter visst medicin regelbundet, bönderna ger ofta pencilin i förebyggande syfte.

Hoppsan, månne alla bönder har veterinärutbildning och -rättigheter? Nja, jag tror inte det, så det där låter som en typisk veganskröna. Endast veterinärer kan ordinera antibiotika till djur och det förutsätter att djuret har en av veterinären konstaterad sjukdom. Veterinärer är idag mycket restriktiva med antibiotika p.g.a. risken för resistenta bakteriestammar. Mjölkbönderna är heller inte särskilt pigga på att ge sina kor antibiotika, eftersom mjölken från den kon i så fall måste kastas bort. Det innebär alltså ett ekonomiskt bortfall. Mejeriernas kontroll av mjölken är dessutom rigorös, hårda sanktioner väntar den som försöker fuska eller kanske bara slarvat. När testresultat på mjölken från en viss gård kommer har det mjölkpartiet för det mesta redan blandats upp med mjölksändningar från massor av andra gårdar och om antibiotikarester hittas måste ALL denna mjölk kastas. Inte roligt att stå för ett sådant kalas, och DET har en mycket avskräckande effekt även på mindre nogräknade bönder...

Micke
Cilla
Virgo - utöver det här att det är trevligare att skvimpa med sitt eget guldvatten så är skillnaden på doften på herr- och damtoaletterna en anledning till att vara lite misstänksam mot manligt guldvatten. (Fniss.)

Kanske har det med graden av toaskicklighet att göra, (toamotoriken ni vet) eller så är herrstanken helt enkelt värre av rent biologiska skäl som inte ens den trevligaste gubbe kan göra något åt?

...och Gud sade: "Adam, du får komma först för om Eva gör det kommer hon avvisa dig för att hon inte accepterar lukten."

Tag nu inte detta så allvarligt. Det finns säkert inte alls så mycket biologiskt skräp och stinkande slaggrester hos manlig urin som man kan tro. Kanske har det inte ens bevisats att män helt enkelt har en helt oanvändbar urin. Pinka på i rabatterna du bara. Något överlever nog! tongue.gif
Betty
Ops, gör inte det!!! Gör det i en hink - och spä ut det med tio delar vatten först (tror det var Åsa, mälardalen som tipsade om graden av utspädning).
Om du gör det direkt i rabatten så finns det nog en viss risk att de stackars blomstren kroknar... rolleyes.gif biggrin.gif tongue.gif
e_sedell
Jo guldvatten är jag inget emot, använde det själv i sommras i nödfall...

Virus och bakterier behöver inte föras över till växten, det kan de inte... men det kan damma upp i luften och komma på plantan..... men antar att det inte är någon som hade tänkt sej o använda det tongue.gif
Virgo
CITAT (Cilla @ 24-02-2004, 23:19)
...och Gud sade: "Adam, du får komma först för om Eva gör det kommer hon avvisa dig för att hon inte accepterar lukten."

biggrin.gif laugh.gif
Vågar inte skriva vad Gud sade när Ewa gick ner till vattnet och tvättade sig efter tidernas första kärleksakt.
gammelnalle
CITAT (Virgo @ 25-02-2004, 11:57)
CITAT (Cilla @ 24-02-2004, 23:19)

biggrin.gif laugh.gif
Vågar inte skriva vad Gud sade när Ewa gick ner till vattnet och tvättade sig efter tidernas första kärleksakt.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
lite väl ekivogt kanske????
Precis som Micke skriver så vill man sin mjölk levererar och inte kasta. Och dom flesta är mycket noggrant eftersom det kan bli dyrt.

Har aldrig hört en bonde som ger sina kor antibiotika i förebyggande syfte. Vad skall han leva på när han måste kasta bort mjölken?

Edelweiss
Tesa
CITAT (Micke @ 24-02-2004, 23:05)
CITAT (e_sedell @ 23-02-2004, 21:49)
Kor äter visst medicin regelbundet, bönderna ger ofta pencilin i förebyggande syfte.

Hoppsan, månne alla bönder har veterinärutbildning och -rättigheter? Nja, jag tror inte det, så det där låter som en typisk veganskröna. Endast veterinärer kan ordinera antibiotika till djur och det förutsätter att djuret har en av veterinären konstaterad sjukdom. Veterinärer är idag mycket restriktiva med antibiotika p.g.a. risken för resistenta bakteriestammar. Mjölkbönderna är heller inte särskilt pigga på att ge sina kor antibiotika, eftersom mjölken från den kon i så fall måste kastas bort. Det innebär alltså ett ekonomiskt bortfall. Mejeriernas kontroll av mjölken är dessutom rigorös, hårda sanktioner väntar den som försöker fuska eller kanske bara slarvat. När testresultat på mjölken från en viss gård kommer har det mjölkpartiet för det mesta redan blandats upp med mjölksändningar från massor av andra gårdar och om antibiotikarester hittas måste ALL denna mjölk kastas. Inte roligt att stå för ett sådant kalas, och DET har en mycket avskräckande effekt även på mindre nogräknade bönder...

Micke

Tack, Micke, du har helt rätt.... jag har tyvärr missat den här diskussionen men jag vill Å DET BESTÄMDASTE dementera att svenska bönder ger djuren antibiotika i förebyggande syfte.
Det sker på många andra ställen i världen bl.a annat i USA där det är mer regel än undantag, men det är även vanligt i Europa, fast EU börjar prata om restriktioner nu...på tiden kan man tycka... med tanke på alla de resistenta bakterier som finns och börjar ge allvarliga problem i t.ex England

Sen det här med "mänskliga utsläpp" Bönder som bedriver livsmedelsproduktion får inte sprida det på sina åkrar pga av att det är mycket tungmetaller i det från allt kônstigt vi stoppar i oss, sen finns det väl även risk för att det kan spridas parasiter som spolmask exempelvis, som är väldigt vanlig på sydligare breddgrader, dit folk reser allt oftare...(fast inte om man är mjölkbonde, då kommer man ingenstans... sad.gif )

Så till "guldvattnet"- när jag var barn hade en granne på landet en mycket imponerande "rabarberskog", dom gick mig en bra bit över huvudet och jag lät mig väl smaka, men efter att jag fick veta att han tömde pisspottan på dom så ville jag inte vara med längre... unsure.gif men det växte bra utav det, helt klart
Susanne i Linköping
Att det är tungmetaller i rötslammet tycker jag mig ha hört att mest beror på allt olämpligt som folk spolar ner i toan, såsom batterier, lösningsmedel och skräp. blink.gif Har jag fel?
Ingrid på Västkusten
Nej Susanne,
det tror jag inte ( att Du har fel).

Hälsar Ingrid
Tesa
CITAT (Susanne i Linköping @ 26-02-2004, 00:14)
Att det är tungmetaller i rötslammet tycker jag mig ha hört att mest beror på allt olämpligt som folk spolar ner i toan, såsom batterier, lösningsmedel och skräp. blink.gif Har jag fel?

Kom också på det sen.... så visst har du rätt...
e_sedell
man ger dem under för lång tid eller onödigt långa behandlingar eller någonting i dan stilen, va typ kalla fakta som tog upp det för något/några år sedan. Men det kan ha ändrat sej, håller inte koll...

tungmetallerna kommer från maten, inte gifter och så utan det finns naturligt. Koncentreras för att vi inte kan ta upp det. Mycke kan de ta bort men det är en metall som de inte kan rena bort.. mins inte..

parasiter kan inte komma igenom reningsverket, förutsatt att det inte skulle vara något fel. Som t.ex. mjölkutsläpp, för det stör ut bakterierna. Sedan om de skulle komma igenom och förlja med slammet så är de ändå dömda att dö.. slammet rötas och under processen värms det upp till 60-70grader för att döda coliebakterierna. Bilbecks använder rötslam uppblandat med flis i sina trädodlingar (levererar parkträd till komuner och plantskolor, även till andra anlägningsarbeten, även export *onödigt vetande* (störst i sverige?)).
Christa
Flera har uttryckt farhågor för olämpliga ämnen i mänsklig urin. Är det då någon som vet vad det finns för ämnen i hönsgödsel och kogödsel? Eftersom kossor ofta äter gräs och annat från konstgödslade åkrar så misstänker jag att det ofta finns kadmium i kogödsel. Köpte förresten en säck "kogödsel" och när jag läste innehållsförteckningen så innehöll den både torv och konstgödsel så det var lur tyckte jag. Köpte hönsgödsel förra året och hittade fler hönsben med fot och allt. Alltså med skinn och så, precis som om den just lossnat från den stackars hönan. Motbjudande! Sedan hittade en massa bitar av eternit som ju är asbest och det vill man ju inte ha i trädgårdslandet. Lite svårt att hitta bra gödning som man kan lite på tycker jag.
Meliss
Snabb fråga; hur ofta ska man vattna med guldvatten?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar titta på själva plantan, har tomaten en mycket grov stam så ger man troligtvis lite för mycket näring är stammen klen och svag ger man för lite (OBS!tillväxten sker i toppen av plantan så det är lite högre upp på plantan man kan se hur bra man gett plantan näring under den senaste tiden).
gammelnalle
Kul att denna gamla tråd är på tapeten igen....

"Buskskvättaren" smile.gif
mulle
CITAT (gammelnalle @ 20-02-2004, 16:59)
wub.gif  :wub:  :wub:

vad skulle jag göra utan er flickor?????

tack

Antagligen pinka i motvind..... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif tongue.gif
Mulle (som är som en hök efter makens flytande guld, "vaskningskärl" finns utsatta lite överallt....
Carneol
En bekant till mig med 5 söner lät alltid dessa pinka i en hink som sedan späddes ut rejält. Detta användes sedan för att vattna tomatplantorna, resultatet var stora fina tomater med massor av riktig tomatsmak. Själv vattnar jag även min gräsmatta på kolonitomten med samma utmärkta näring. Vattnar på kvällstid i samband med att det ska regna så att det kommer ner i jorden. Det finns ingen risk att det luktar något då det är utspätt. Jag sa till grannen att göra samma när hon undrade över min fina matta. Hon var inte så noga med att det skulle vara jämt och blev mäkta förvånad över den markanta skillnaden det var på fläckar som hon missat och där gräset fått näring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon