Full version: Svalt eller ljus?
Olivia
Hej!
Jag har i år sått två olika tomatsorter, som grott snällt och gett mig många fina småplantor som jag precis skolat om. Jag har lyckats rätt bra tidigare (odlar mest körsbärstomater som står ute i hinkar på sommaren). Men nu har jag flyttat, och har lite fler valmöjligheter om var jag ska ställa mina tomatplantor innan de ska ut. Fram till nu har de stått i tvättstugans fönster. Där är ganska svalt, skulle tippa på ca 18 grader, men fönstret har bara morgonsol. Alternativet är att ställa dem i uterummets fönster. Men där blir det ju så varmt ibland! Så vad är bäst, svalt, men kanske inte så ljust (har ingen möjlighet att ordna extra belysning just nu, då det är dåligt med uttag i rummet) eller ljust, men antagligen med lite varierande temperatur (bor i zon 4) och nu på soliga eftermiddagar rätt så varmt?
malarmaster
definitivt hade jag satsat på ljus,de blir väldigt rangliga utan tillräckligt.sedan är det frågan om hur varmt det blir i uterummet.jag har mina f.n i växthus o där blir det ganska varmt men de växer fint ändå.dock skall du nog ta det lite lugnt med dom då de är precis omskolade o kanske inte har så mycket rötter än.det går ju åt vatten om man har dom varmt o är rotsystemet för litet kan det gå illa.du kan ju sätta dom i uterummet men skugga dem för direkt sol. Ulf
Olivia
Jag har faktiskt tänkt som dig, att vänta några dagar, och sedan sätta ut dem i uterummet. För det är ju mer som ett växthus...
fixarn
CITAT (Olivia @ 22-04-2011, 08:05) *
Jag har faktiskt tänkt som dig, att vänta några dagar, och sedan sätta ut dem i uterummet. För det är ju mer som ett växthus...

Hej
Jag skulle oxå välja solen och hålla dem jämt fuktiga. OM det är så att de "ränner iväg" på höjden, så är det ju bara att plantera om dem djupare när de fått ordentliga rötter. Sätt ner dem så en bit av stammen kommer under jord, där bildas ju nya rötter längs med och plantan blir kraftig och fin! Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon