swix13
Nu är jag helt barskrapad på jord och ska iväg och shoppa ny, men vilken ska jag välja till mina chiliplantor? Vilka märken är bra och vilka är dåliga? Jag kommer ha dem stående inomhus på fönsterbrädorna och även några på balkongen. Ett plus är om den funkar till mina andra blommor också, men chilisarna går först wink.gif Är det någon som känner till några tester av blomjord som de kan länka till kanske?
Preussen
kogödsel på påse, 5st för 99kr, fungerar bra. fördelen är att den är billig men nackdelen är att den har dålig struktur. kan du slänga i lite vermikulit eller leca så fungerar den bra.
swix13
Men luktar inte kogödsel fulla lägenheten ganska illa? Med tanke på att jag förbrukar kanske 2-3 50-literssäcker per år spelar det inte så stor roll om de kostar 20 eller 80 kr per säck... Då är det viktigare att de inte ta med sig skadedjur och sånt in i lägenheten!
officinalis
Hasselfors U-jord och P-jord har jag lyckats bra med.
Preussen
CITAT (swix13 @ 22-04-2011, 12:29) *
Men luktar inte kogödsel fulla lägenheten ganska illa? Med tanke på att jag förbrukar kanske 2-3 50-literssäcker per år spelar det inte så stor roll om de kostar 20 eller 80 kr per säck... Då är det viktigare att de inte ta med sig skadedjur och sånt in i lägenheten!

nix, den luktar inte.
swix13
Det blev hasselfors grönsaksjord, hoppas den ger bra resultat för imorgon blir det större krukor till plantorna smile.gif Förhoppningen är att snart få tillgång till en liten pallkragelåda, blir det så så testar jag nog kogödsel där smile.gif
officinalis
Hasselfors grönsaksjord kan vara bra att lufta någon dag innan du planterar. Detta för att undvika ammoniakavgångar som kan skada plantan.
swix13
Oj, tack för tipset! Hoppas de plantor som jag planerat inte tar skada då! Det står på påsen att man kan lufta jorden för att slippa att den luktar men jag luktade på den och tyckte inte att det var så illa så jag planterade direkt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon