ljusstaden
Jag har just köpt en klematis I'am Red Robin men jag nu skulle jag behöva hjälp med hur jag ska plantera den mot en spaljé. Ska jag skydda roten? Hur djupt ska den planteras, i vilken sorts jord och ska jag beskära den med en gång?

Tacksam om någon vet.
thanks.gif
kefe
Hej
Du behöver gräva och bearbeta jorden till 60 cm djup och bredd. Berika jorden med ca 3 liter välbrunnen kogödsel och en näve benmjöl eller hornmjöl. Räta ut rötterna på plantan och sätt den ca 10-15 cm djupare än den stått i krukan. För att minska risken för svampangrepp lägger du lite grovkornig sand längst in vid plantans bas. Klematisen ska planteras en bit ifrån spaljén. Det bör finnas en skuggande växt framför så att rötterna får skugga.
Klematis är riktiga gottegrisar och vill ha mycket näring. Jag brukar gödsla med hönsgödsel och benmjöl varje vår och efter blomning.

Lycka till tummenupp.gif
ljusstaden
Tackar! Har du tips på några perenner som skulle kunna passa ihop med I'm Red Robin?
kefe
Jag har bergenia framför mina klematis. Dom blommar tidigt på våren och har ganska stora blad som ger skugga åt rötterna.
Finn Klematis
Hej!

Åter dessa handelsnamn. Klematisen heter Zorero. Atragenehybrid,
framtagen i Holland 1998. Klippgrupp 1,blommar på flerårsved i Maj,
klippes inte.Härdighet zon 4(andrahands uppgift).
Obs! Klematis ur Atragene- sektionen skall inte planteras djupt.
En nod(bladpar) 1,5 cm. under jorden.
Skuggning behövs bara om man planterar mot en södervägg.
Jag planterar alltid i Hasselfors U-jord. Efter plantering klipp
klematisen 40 cm. över marken, vattna. Sand runt rothallsen
är en ren myt,jag tror inte att det skadar,men det gör ingen nytta.
Stor planteringsgropp. Planterar Du i Hasselfors U-jord behöver Du
inte gödsla första året.

Lycka till.
Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon