Ally
Mina tomatplantor har blivit långa och rangliga fast jag trodde att jag sköt dom rätt, dvs. med tillskottsbelysning, och ute i växthuset dygnet runt senaste veckan (med värmen och bubbelplast "tält" på nätterna....)

Några är 40 cm långa och tunna.
Jag har alla i 9cm krukor, ska jag plantera om i t.ex. 5 liters krukor, eller kan jag plantera om direkt till 20 liters hinkar?

"Måste" man öka krukstoleken lite i taget?

Samma fråga egentligen för paprikor, fast dom växer knubbig o fin rolleyes.gif

Tack!
kentbra
Jag sätter mina tomatfrö i 8 cm boxar, planterar om till 13 cm plastkruka när de fått första paret med riktiga blad. När de sedan är 35 till 40 cm och flera bladpar så åker direkt i 10 liters plasthinkar med hål i botten.
Är dina rangliga så beror det oftast på för lite ljus eller för varmt. Mina har cm-tjocka stammar vid 40 cm längd.
Ally
CITAT
Mina har cm-tjocka stammar vid 40 cm längd

Oj! Mina är knappt 5-6 mm tjocka! Första veckorna hade jag lampan tänd bara på kvällstid, men när dom började rinna iväg tände jag vid 15-tiden.
Solen lyste på bara från soluppgång till kanske 13.30 tiden.
Men från ett par veckor sedan började jag flytta ut dom till växthuset på dagtid.
Jobbigt!

Använder du tillskottsbelysning fortfarande?
Peztis
Ally, de behöver ordentlig belysning ca 14 h per dag och helst gärna ganska svalt om de inte får ordentligt med ljus.

Om plantorna är rangliga, plantera ned dem i något större krukor så att endast översta bladparet sticker upp över jordytan.

Det är bättre att plantera om ytterligare en gång till än att plantera i en stor kruka på en gång.
polecat
En liten fundering.....
Skulle det funka att plantera i den hinken tomatplantan skall stå till slut, men inte fylla jord så högt utan bara så att plantan sticker upp lite. För att sedan fylla på jord efter det att plantan växer ?
Anja Danmark
CITAT (polecat @ 23-04-2011, 19:17) *
En liten fundering.....
Skulle det funka att plantera i den hinken tomatplantan skall stå till slut, men inte fylla jord så högt utan bara så att plantan sticker upp lite. För att sedan fylla på jord efter det att plantan växer ?

Det har jeg gjort et par gange, og det fungerede faktisk helt fint...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon