Ally
Mina tomatplantor har blivit lnga och rangliga fast jag trodde att jag skt dom rtt, dvs. med tillskottsbelysning, och ute i vxthuset dygnet runt senaste veckan (med vrmen och bubbelplast "tlt" p ntterna....)

Ngra r 40 cm lnga och tunna.
Jag har alla i 9cm krukor, ska jag plantera om i t.ex. 5 liters krukor, eller kan jag plantera om direkt till 20 liters hinkar?

"Mste" man ka krukstoleken lite i taget?

Samma frga egentligen fr paprikor, fast dom vxer knubbig o fin rolleyes.gif

Tack!
kentbra
Jag stter mina tomatfr i 8 cm boxar, planterar om till 13 cm plastkruka nr de ftt frsta paret med riktiga blad. Nr de sedan r 35 till 40 cm och flera bladpar s ker direkt i 10 liters plasthinkar med hl i botten.
r dina rangliga s beror det oftast p fr lite ljus eller fr varmt. Mina har cm-tjocka stammar vid 40 cm lngd.
Ally
CITAT
Mina har cm-tjocka stammar vid 40 cm lngd

Oj! Mina r knappt 5-6 mm tjocka! Frsta veckorna hade jag lampan tnd bara p kvllstid, men nr dom brjade rinna ivg tnde jag vid 15-tiden.
Solen lyste p bara frn soluppgng till kanske 13.30 tiden.
Men frn ett par veckor sedan brjade jag flytta ut dom till vxthuset p dagtid.
Jobbigt!

Anvnder du tillskottsbelysning fortfarande?
Peztis
Ally, de behver ordentlig belysning ca 14 h per dag och helst grna ganska svalt om de inte fr ordentligt med ljus.

Om plantorna r rangliga, plantera ned dem i ngot strre krukor s att endast versta bladparet sticker upp ver jordytan.

Det r bttre att plantera om ytterligare en gng till n att plantera i en stor kruka p en gng.
polecat
En liten fundering.....
Skulle det funka att plantera i den hinken tomatplantan skall st till slut, men inte fylla jord s hgt utan bara s att plantan sticker upp lite. Fr att sedan fylla p jord efter det att plantan vxer ?
Anja Danmark
CITAT (polecat @ 23-04-2011, 19:17) *
En liten fundering.....
Skulle det funka att plantera i den hinken tomatplantan skall st till slut, men inte fylla jord s hgt utan bara s att plantan sticker upp lite. Fr att sedan fylla p jord efter det att plantan vxer ?

Det har jeg gjort et par gange, og det fungerede faktisk helt fint...
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon