christelek
22-04-2011, 14:42
r det ngon som vill dela med sig av sina vxter, sticklingar, rotskott eller slja etc? jag har nyligen blivit gare till en stor trdgrd p 1650 kvm med bara grsmatta! Sker sticklingar skott vresrosor, syrener,grs etc.
Bor i Hkpinge utanfr Malm
Skippa vresrosorna, det r en invasiv art som sprider sig som tusan....
Jag har tyvrr inte ngot att dela med mig av d jag ocks hller p att bygga upp en trdgrd, men jag har ngra tips; fr (dra upp sjlv, tar visserligen tid men det r s kul!) och vxtreorna till hsten (har kpt en hel del ganska vanliga vxter men till myckey bra pris!)
Kolla om du kan hitta ngon som precis har hamlat en pil, grenarna kan antingen bli nya trd, eller fltas ihop till levande staket/rumsavgrnsare. Det viktiga m pil r vl annars ffa att vattna! Pilar r trstiga, men med mycket vatten vxer de jttefort!
Finns ju ocks en del ganska omfngsrika vxter som r ettriga och drfr vxter fort, tex Ricin, Spikklubba mm. Jordrtskockor blir ocks hga snabbt, och ger lite massa i trdgrden.
Orkidtjuven
22-04-2011, 22:51
Precis vad KRT sger. Skippa vresrosorna. Min signatur nedan visar vad du INTE ska skaffa. VAd vxer naturligt runt omkring. Mnga av dem r fina trdgrdsvxter kanske.
Satsa p torktligt som kan sknka skugga frst. r det en schaktad tomt, nyschaktat inom 10 r, har du ytterligare ett spektrum: Mycket torktliga trd och buskar samt droppslangar som gr att det du stter kan klara sig. Nyschaktade tomter stter sig, har hlrum i massorna under marknivn och har jordlagren huller om buller.
Flder klarar det mesta, r billig, kan frkas med sticklingar. Rnn, oxel, silvertrd/buske, havtorn tl ocks en hel del och kan sknka delvis skugga. Rnn kan du grva upp i skogs- och ngsmark. Jordrtskocka r stryktlig och knlarna kan delas vid plantering, blir hg och blommande och dessutom kan du ta och f mullmaterial sent p hsten. Schersminer brukar ocks klara torra lgen.
Men det r naturligtvis hgre trd som ger bsta skuggan och bladmassan som ger grsmattan det liv som behvs fr att annat ska kunna anlggas. Fr att kunna ge rd om dem mste man veta mer om platsen, markfrhllanden, vind, vderstreck - och vad du drmmer om.