Vi planterade krukodlad sparris förra året. Dom vi köpte var mycket större, yvigare än andra vi tittat på hos olika plantskolor. Kan dom vara ett par år äldre än dom andra kanske? Iallafall, min fråga. Det syns ingenting av dom överhuvudtaget ännu, 22 april. Betyder det att dom inte klarat vintern, eller kan dom vara så sena här hos oss i Gävle, zon 4?
Här i zon 1 tittade första sparrisen upp för en vecka sedan och varje dag ser man fler och fler. I zon 4 kan det nog vara lite senare. Jag köpte några extra plantor förra våren och de har precis tittat upp, så yngre plantor visar sig kanske också senare?
Tulipanaros
22-04-2011, 18:20
Mina, i zon 3/4, håller på att bryta igenom lerjorden just nu. Jag tror att du kan lugna dig ett par veckor till. Gävle har ju kustklimat också, dvs. lite kallare den här årstiden.
Tack, för era svar. Får ha lite tålamod då.
bullerbybo
24-04-2011, 13:11
Vår sparris (plabntor satta förra våren) började titta upp för någradagar sedan. Innan dess såg de stendöda ut. Det är lite "plötsligt händer det" över sparris.
Här i zon 2 sticker sparrisen sedan några dagar, snart läge att festa till det lite med färsk sparris!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.