Blomman71
22-04-2011, 15:31
Hej på er i värmen!
Nu har jag frågor kring vilken kompost jag ska skaffa.
Jag vill helst ha en varmkompost men är inte säker på att det passar för familjen. Vi har egentlihgen inte så mycket skalor från grönsaker eller växtrester. Vår trädgård är i uppbyggnadstadiet.
Jag känner att jag måste ha en behållare och vill inte smälla ihop något av kompostgaller, inte nu till en början ialla fall. Tips på hemsidaor eller litteratur som jag kan läsa?
Platinum
23-04-2011, 06:11
Vad gäller litteratur är tipset Kompostboken av Ken Thompson. I övrigt föreslår jag
bildgoogles komposter vad gäller utseenden.
konichiwagirl
01-05-2011, 21:17
Hej!
Vi är en familj på tre personer och köpte en varmkompost, biokub, förra hösten. Vi producerar någon liter med organiskt avfall per dag. Det är ju allt ifrån bananskal till kaffesump, köttputs och fiskrens - allt organiskt hushållsavfall utom stora köttben åker i komposten! Vi sopsorterar slaviskt (har tyvärr ingen sophämtning där vi bor) och det innebär faktiskt att vi får extremt lite brännbart - inte ens en icakasse i veckan, om man nu inte räknar blöjor...
Som strö använder vi framför allt sågspån och barkrester från vår vedbod, inte helt optimalt men det funkar. Det finns annars kompostströ att köpa, om man tror att man inte producerar tillräckligt med sådant material i sin trädgård.
Eftersom vi bor i norr, i Lappland, var det inte en option med en oisolerad kompost. Den frös under en period i november-december, men tinade upp i mitten av januari när snötäcket blev djupt. För oss har det fungerat jättebra (även om vi har fått lära oss lite allt eftersom) och längst ner i komposten har vi faktiskt färdigkomposterad mylla nu. Väldigt lite lukt och inga skadedjur om än vi har fått mask i komposten nu...