Full version: Solitärbi?
KRT
När jag var ute och grävde idag blev jag omsvärmad av 3-4 flygande beundrare; de var lurviga och rödbruna, mer bilika än humlelika i kroppsformen men lite långsammare och makligare (mer humlelika) än vanliga bin.

Kan det vara solitärbin jag har, men varför är de då intresserade av jorden? De landade på jorden och svärmade runt ovanför den...
amaira
Ja det är det säkert. De gräver sina gånger/bon i marken! Sandbin, sidenbin, m.fl. finns många arter.
Solitärbin lever ofta i kolonier, fast de är solitära.

Men det finns fler bin som är markintresserade. Här flyger det söta snäckmurarbiet och letar tomma snäckskal i skyddat läge att använda som bokammare. På tal om att dina bin är "rödbruna".

Det finns många arter som sagt, och det är omöjligt att säga vilka du har, på din beskrivning. Och de är inte så lätta att fota precis.

Olika solitärbin lever på olika vis, en del gräver gångar i marken, andra utnyttjar gamla skalbaggshål i stockar på hus, andra söker håligheter i murar och väggar, osv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon