Hej!
Har försökt leta efter information om hur man ska göra med lavendel. Ska man bara låta de vara eller ska man nu på våren klippa ner dem. Mina ser så gråa och fula ut, så jag har lust att klippa ner dem, men innan jag gör det undrar jag om det är bra?
kolmask
26-04-2011, 17:46
Lavendel kan klippas ner kraftigt (klipp bort ca 2/3 av busken) under tidig vår. Vågar inte svara på om det är för sent, men skulle tro att det fortfarande går bra.
ogräset
29-04-2011, 03:45
Lavendel kräver ingen speciell skötsel, men skall klippas ner till hälften på våren. Jag tror att det fortfarande går bra. Min lavendel såg väldigt grå och tråkig ut efter denna vinter, men det verkar som den har hämtat sig efter att jag klippt ner den.
Ha det bra!
Birgitta
Jag slänger in en fråga här... Jag har ett antal lavendelplanter som denna vinter verkar ha fått väldigt mycket stryk. Är det vanligt att de fryser och dör? Jag har klippt ner dem tidigt i vår men jag ser fortfarande inget liv i dem? De är bara torra, gråa och ledsna... Ska jag ge upp hoppet eller finns det fortfarande hopp?
Ingridsberg
29-04-2011, 06:59
Jag har råkat ut för att mina lavendel har frusit ner, dock inte denna vintern, måste varit all snö som skyddade. Har klippt ner min lavendel ca 1/3, det brukar funka.
www.matochodla.blogspot.com
När borde man se liv i dem? Jag bor nere i skåne så det mesta knakar av liv här nu, men inte min lavendel...
Kanske skulle man köpa nya...
Ingridsberg
29-04-2011, 07:04
Har den inte visat något liv ännu så kanske du borde köpa nya men ta inte bort den gamla, man vet ju aldrig ;-)
Aqvakul
29-04-2011, 07:07
CITAT (Fippie @ 29-04-2011, 07:45)

Jag slänger in en fråga här... Jag har ett antal lavendelplanter som denna vinter verkar ha fått väldigt mycket stryk. Är det vanligt att de fryser och dör? Jag har klippt ner dem tidigt i vår men jag ser fortfarande inget liv i dem? De är bara torra, gråa och ledsna... Ska jag ge upp hoppet eller finns det fortfarande hopp?
Du ska absolut inte ge upp. Det sätter nog fart snart. Däremot är jag lite tveksam till rådet att klippa ner dem "tidig vår". Skulle snarare säga "vår", dvs. vid knoppsprickningen, så får man mindre negativ påverkan av stark frost...
CITAT (Akelan @ 22-04-2011, 17:34)

Hej!
Har försökt leta efter information om hur man ska göra med lavendel. Ska man bara låta de vara eller ska man nu på våren klippa ner dem. Mina ser så gråa och fula ut, så jag har lust att klippa ner dem, men innan jag gör det undrar jag om det är bra?
Det är
inte för sent...
Jag bor också i skåne och min lavendel har liv i sig - vilket syns på gröna blad bland allt torrt och grått. Men om de tagit mycket stryk i vinter kanske dina är extra trögstartade, så varför inte ge dem en eller två veckor till? Prova annars att skrapa av barken lite, är det grönt innanför är det fortfarande liv i den.
Jag håller väl ut ett tag till då... Fast å andra sidan, köper man nu lavendel och den gamla överlever så har man ju dubbelt så mycket! Sisa like! Sisa love levendel!
Dess utom om sambon blir gnällig kan man ju alltid säga som det är, den gamla dog, jag var tvungen att köpa ny... Men OJ! TITTA! Den lever ju!!!
Nu e det gjort 10 nya planter kom med hem från plantskolan och ett brätte med frösådd gror... tihi tihi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.