Söttok06
22-04-2011, 16:56
Tänkte ha dem framför mina tre amerikanska Blåbärsbuskar eftersom det är surjord där.
Jag frågade killen på Zetas om det gick bra och han sa ja. De skulle planteras med ca 25 cm mellanrum enligt honom.
Läste i något forum när jag kom hem att de ska planteras med 30 - 50 cm mellanrum och att det var "ogräsvarning". Jag vill ju inte att de ska sprida sig på hela lotten som typ Tovsippor kan göra, eller Japanska lyktor.
Ska jag lämna tillbaka plantorna i morgon och ta något annat som jag kan ha under buskarna? Eller kan man hålla dem i schack med någon sorts "barriär".
Det är ju roligt om bären är goda.
ingrids
22-04-2011, 17:47
Tja, de sprider sig ju med utlöpare men jag vet inte om jag skulle låta blir goda bär för den sakens skull ...
Lady Hamilton
25-04-2011, 21:54
Jag har sedan flera år tillbaka ca 20 plantor på ett område om 2,5 m² och det är torv innaför torvblock. Plantorna växer i torven och själva blocken men sprider sig inte utanför. Tvärt om brukar många ha problem med att få plantorna att växa och ge bär överhuvudtaget
Det är nog väldigt olika det där med hur de sprider sig. Jag har försökt i två omgångar än så länge men inte fått dem att klara sig hos mig...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.