Davidoff
Har nu äntligen monterat hela huset och planterat om chilin och tomaterna och ställt ut dem. Men nu ikväll kryper tempen ner och det lutar åt 3 grader inatt. Alltså tar jag in allt. Men imorrn köper jag en värmefläkt på Jula som får stå på nattetid.
Nån som har tips om sånt? Och bör man stötta med extraljus ytterligare en tid? Och frösådden jag gjorde idag (gurka, sallad, basilika), ska jag ha den inne hela dygnet ytterligare en tid? Den kräver ju faktiskt inte ljus, utan jämn temperatur. Eller trivs den tillräckligt bra i växthuset om det blir 10 grader nattetid med värmefläkt?
/D
bullerbybo
Jag har en värmefläkt från Jula (den lilla röda som är godkänt för växthus) men jag tycker det är svårt att ställa in termostaten på den, så jag har kopplat in den i en temperaturvakt (från clas olsson) som stänger av och sätter på själva eluttaget vid en viss temperatur och så har jag värmefläkten på högsta effekt av mellanläget (1300 watt eller vad det heter). Med den lösningen har det som lägst varit 8 grader inomhus när det varit frostgrader ute.

Vågar ej ha på högsta effekten då jag är rädd att en propp ska gå nattetid och så dörall växter i alla fall. Vårt elsystem är rätt högt belastat så den risken finns.
kerstin z5-6
extraljus behöver du inte i växthus på våren, fläkt är bra o kan vara lågt ställd.. du behöver bara skydda mot frost o alltför låga temp.. beroende på vad du odlar
Davidoff
Nu är fläkten på på 2/3 effekt och termostaten lågt. Håller tummarna för natten...
Davidoff
Natten avklarad med minitemp 12 grader och det var 2 grader ute. Perfekt!
Men dagarna är varma i mitt lilla hus (5 kvm), så det blir nog att köra fläkten dagtid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon