Platinum
Bättre sent än aldrig, snart väntas post med små frökuvert hem i era brevlådor.

Vad gäller såråd för de olika sorters fröerna så kommer de upp här i tråden i samband med leverans, färgpatronen sade upp sig för några minuter sedan när jag skrev ut små söta frökuvert.

Och en trevlig påskhelg önskas till er alla.
Platinum
Var det någon som var intresserad av rabarberplant förresten? Skickas enbart till de mkt seriöst intresserade, gammal modell då trädgården anlades 1939 så tror Victoria.

De som vill ha rabarber utöver fröer pm:ar mig.
Platinum
Är det nån mer som vill ha rabarber, vet inte vilken sort men tror victoria,
Peztis
Skulle eg vilja ha rabarbern men måste ändå tacka nej för jag har redan ca 20 gamla paltorn och sådde ca fem-sex nya förra året så jisses - hur mycket paj man kna äta egentligen?
Platinum
Nu är paketen paketerade så nu håller vi tummarna att det går smidigt hos veterinären idag så jag hinner posta innan de tömmer lådan.

Från mig kommer då ett lite seriösare frökuvert märkt bonus och ett riktigt bus giggle.gif Buset ligger i små vikta folieförpackningar och bonusarna i små papperskuvert, ja ni ser nog enkelt vad som är vad när ni öppnar kuverten.

Busfröet
Buset är ingen traditionell trädgårdsväxt utan tillhör kategorin fleråriga vattenväxter, där den växer naturligt brukar den antingen stå i sumpjord eller i lågt vatten. Den kan bli 1-2 meter hög och sprider sig med grova rötter och via frö, roten är ätbar.

Det blir premiär för mig att så denna "vilda" växt så vad gäller mitt bus blir det experimentodling eftersom få odlingsanvisningar går att finna. Odling i slutet kärl att rekommendera för den som vill prova sig på denna. Själv kommer jag i ett första skede att ta ett kötttråg i plast och fylla upp med jord och sedan vattna till dess jorden blir mättad och sedan trycka fast fröerna på jordytan, därefter kommer jag att ställa ut frösådden utomhus. Gror det sedan så blir nästa steg att se till att jorden inte torkar ut tills dess plantorna är stora nog att sätta i ett större kärl.

Bonusfröet
Ettårig rabatt och kantväxt som blir ca 40cm hög.
Så direkt på växtplatsen i april-maj, vill gärna stå soligt.
Så grunt i rader eller rundlar, fröavstånd ca 10cm.
Gror efter 10-14 dagar beroende på temperatur.
Blommar från juli till september.
Maggan H
Hm, måste skicka en gissning direkt....
Rosmarin
Detta ska bli spännande! Jag har också skickat en gissning.
pelargonfreak
I dag kom fröna, tack så mycket, jag kör på bonusfröna
har tyvärr inget vatten i trädgården, fast jag skulle vilja ha. thanks.gif
Maggan H
Fröna har landet, thanks.gif buset vet jag redan vad det är naughty.gif men bonusen känner jag inte igen. g.gif
Platinum
Gott att de börjar anlända dit de ska.

Fyra rättgissningar så här långt: Maggan H, Anki V, Dragon, Rosmarin
Anki V
Det har landat frön här också idag…..tusen tack thanks.gif . Det är klart att jag ska försöka så sumpväxten fast jag inte har någon damm.

Det som är mest spännande är ju att se om man får det att gro.

Bonusen har jag inte en aning om men förhoppningsvis ska jag hinna så dom i morgon.

/Anki
Rosmarin
Jag har inte heller någon damm men tänker också så dem när de väl kommer fram. Kommer inte att kunna låta bli... whist.gif Utplantering blir ett senare problem... får väl plantera dem i Loire kanske om jag inte kommer på något bättre giggle.gif
Platinum
CITAT (Anki V @ 28-04-2011, 21:09) *
Det som är mest spännande är ju att se om man får det att gro.
/Anki

Det är ju det som är det roliga med något lite uddare, experimentsätten kan bli många giggle.gif

CITAT (Rosmarin @ 28-04-2011, 21:38) *
Kommer inte att kunna låta bli... whist.gif

Det där känns väldigt bekant på något vis. a0a.gif
Peztis
CITAT (Rosmarin @ 28-04-2011, 21:38) *
...får väl plantera dem i Loire kanske om jag inte kommer på något bättre giggle.gif

rotfl.gif
Crazy4Flowers
Med så flygiga frön kan det bara vara något slags ogräs...... hihi g.gif

Tusen tack för fröer och annat.

Har inte den blekaste ännu.
Peztis
Kanske man får tummen ur och fixar till en liten gjyttjepöl!

Fast först bör det väl gro!

Och för att det ska ske så kanske man bör peta ned det i jord. Som man först behöver införskaffa...

Så bökigt det här blev! Ett brev på posten och sedan blev det en hel damm!!!!

Vad i hela friden! Min man kommer stypa mig. Eller egentligen inte för det är han som tjatar om damm och jag spjärnar emot för gissa vem som kommer att få häva upp alla alger ur den? Precis... Jag!

Men imorgon börjar vi med såjorden i alla fall!

Måste tillägga att när jag föst öppnade folien så såg jag ingenting! Blev rädd och trodde att nä nu har jag spillt ut det på golvet i min iver. Sedan vinklade jag på det hela lite och då kom ljuset i en helt annan vinkel och där låg hela tussen!

Edit: föst? crazy.gif Dags att lägga sig! d010.gif
begonia123
Hej!
Har nu läst om busfrön men fattar inte hur detta går till. Kan någon hjälpa mig och förklara.
Begonia 123 confused.gif
Peztis
Här kan du läsa, begonia!

Och välkommen hit!
Platinum
Dags för lite ledtrådar tycker jag.

Buset: Första leden i namnet kan associeras till bakning, andra leden kan associeras till ett fyllningsmaterial.

Bonusen: Blomman har ett dilllikt bladverk.
Peztis
Herre jisses! Detta var en påminnelse till att få ned fröerna i kärret! Så nu har jag hällt såjord i en liten behållare och dyngat ned den med vatten och tryckt fast fröerna...

Hur har det gått hos er andra, har det hänt något?
Maggan H
Nope, inget syns än!
Anki V
Tjohoooo yahoo.gif

Det gror i busfröbyttan.....små, små tunna sytrådar till groddar har tittat upp

/Anki
Maggan H
Inget här men inte så konstigt-hela krukan välte och blandade om sig, förmodligen ligger fröna på botten.... blink.gif
Peztis
Been there - done that...

I min dylåda är det inget som händer. Men jag sådde ju rätt sent, också. Bara för ett par dagar sedan, faktiskt.
Platinum
Grattis Anki V till lyckat experiment.

Hos mig har det inte heller hänt något, men då står min låda utomhus också.
Peztis
Jag har gissat rätt!!!
Platinum
Någon mer som vill göra en gissning på bus eller bonus innan jag avslöjar vad det är för nått? För det börjar väl va dags för namngivning nu kan jag tycka.
Platinum
Så nu har det gått ett par dagar sen den sista postningen så nu är det dags att avslöja vad som skickats från mig för de som ännu inte gissat rätt.

Busfrö = Kaveldun - Typha latifolia.

Bonusfrö = Sommaradonis - Adonis aestivalis
Anki V
Kaveldunet grodde snällt men Bonusfröt, Sommaradonis har inte grott ännu.
Någon som vet om den brukar ta lång tid på sig?

/Anki
Platinum
Och nu kan jag se tendenser till gröna små kaveldunsstrån i min odlingsbehållare som för tillfället är fylld till bredden med regnvatten. yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon