konichiwagirl
Förra året petade vi ner några skockor i en pallkrage. De växte finfint men hann inte utvecklas. Antagligen fick de för få dagar på sig att utvecklas; vi gjorde inte i ordning landet förrän i mitten av juni.

Jag köpte en Allt om trädgård Köksträdgården häromdagen och där står det att jordärtskockor ska sättas i jorden i april. Jag bor i zon 7 och här har snön bara för någon dag sedan smält bort. smile.gif Frågan är om skockorna får bättre chans att utvecklas om vi först sätter dem i krukor och sedan planterar ut dem - eller ska jag peta ner dem på sin växtplats redan nu?

Alla erfarenheter av att odla jordärtskockor i zon 6-8 välkomnas.
bullerbybo
Ja det går att förodla dem. De plantor jag köpte som utsäde förra året var förodlade i kruka. Jag satte dem ganska sent, i maj tror jag och det hann bli lång blommning och bra skörd.
Åsa, mälardalen zon 2
Och man får ju även tänka på att jordärtskockorna under mark främst växer på hösten så skördar man innan blasten vissnat blir de ganska små. +Jordärtskockor är härdiga även i zon 7 så lät du några knölar ligga kvar så lär de dyka upp snart, själv tycker jag de blir bäst ifall man planterar på hösten.
konichiwagirl
Tack för svar!

Tjälen har absolut inte gått ur backen, så det blir nog att sätta i kruka... Det blev inte några knölar och vi kom oss aldrig för att sätta ner några andra knölar i höstas, så jag betvivlar att det kommer upp någonting.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon