Full version: Mullbärsträd
mamamaggan
Någon som har erfarenhet av mullbärsträd ? Har börjat fundera på att skaffa ett sådant.

Klarar det zon 4 ? Soligt ? Speciell jord ?
KRT
Det finns ju olika sorter, vissa tåligare än andra, men zon 4 låter svårt.
Har själv ett Morus Alba som jag drivit upp från frö i fkol och som övervintrat ute, det lever, men har tagit mycket stryk. Iofs beror det väl förmodligen både på att det var en så ung planta och den oskånska vintern. Räknar med att det blir tåligare med åren.
Huggorm
Kan man få tag på ett mullbär av rätt sort med rätt proviniens och planterar på en varm och lugn plats så överlever den nog i zon 4. Men det är tveksamt om bären hinner mogna. Jag funderar själv på att plantera ett här i zon 3, och i såna fall spaljera den mot en vägg för att ge extra värme.
Alexander-VG-zon3
mullbäret ''mulle'' är ju ganska tåligt (zon 4(5)), men tråkiga bär och ganska tråkiga blad. verkar frysa i topparna innan den etablerat sig även i varmare zoner. ger mycket bär som mognar även en sämre sommar, men tråkiga bär som sagt. växer sakta. är inte alls nöjd med mulle, är mer nöjd med det svarta.

svart mullbär, ja är läget skyddat och varmt som huggorm skrev så kan det gå, till åtminstone det bättre områdena inom zon 3-4. bären kan det bli så där med som skrivits, i zon 2 mognar dom oftast. skyddat och varmt, upphöjt i lucker jord. täck det med mycket snö. jag har inget svart här i zon 3-4, men ska testa ett. fikonen gick ju så då borde mullbäret vara en lätt match. härdighet är nåt som kommer med tiden, alla mullbär kan frysa i topparna i början även i zon 1-2.

vitt och rött mullbär har jag inte så mycket erfarenhet av, men har för mig att det vita är något tåligare än det svarta.
jegi
Själv har jag testat vitt mullbär i buskform i zon IV och den sköt ganska långa skott som dock frös tillbaka rätt mycket. Men går man till Botan i Uppsala så finns det en fullvuxet gammalt vitt mullbärsträd där som ger frukt. Där är det i varje fall en zon bättre men ändå ingen milsvid skillnad.
Men Morus accidosa 'Mulle' gick mycket bättre i zon IV och bar frukt samt frös bara tillbaka marginellt. Som sagt så är dock bären långt ifrån svarta mullbär, men ändå okej.
Sen lär det finnas ett antal korsningar och ger man sig in och letar där hittar man säkert något härdigt.
mamamaggan
Tack för era svar !

Då tänker jag om , kanske ska ha ett svart hemma i stället för ute vid stugan.

Hemma har jag en liten plätt där jag kan sätta det , skyddat av väggar på tre sidor och i direkt söderläge. Hur stora kan de blir ?

niggle
Min erfarenhet ser ut så här:
för ca 20 år sedan satte jag mullbärsträd där vi då bodde. Det tog mig 3 försök, eftersom de frös bort.
Det trädet blev så småningom jättestort och bar massor av bär. Jag kör ibland förbi vår gamla bostad, och kan med glädje konstatera att det lever och frodas. Vår tomt då var närmast oändlig.
Nu bor vi i ett litet radhus, med liten tomt. Jag saknade mullbären och slog till på ett "Mulle" förra säsongen.
Det blev bär med en gång. I motsats till Flaxss, tycker jag att bären är smakliga. "Mulle" har ett buskigare växtsätt och har dessutom klarat denna fimbulvinter utan att jag egentligt gjort någonting.
Så.... för en liten täppa rekommenderar jag verkligen denna.

Hälsningar,
Niggle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon