Full version: Kompostbygge
malcolm
Jag köpte några slags kompostburar från Biltema för ett par år sedan, de består av ett rutnät av ståltråd men inte tycker jag att något förmultnar i dem. Innehållet verkar mest torka ut och bildar ingen jord, nu har jag köpt en kompostkvarn för klipp från häcken etc. och vill försöka göra det hela på riktigt så att säga. Skall jag bygga en kompostbehållare i trä eller lägga allt på hög för framtida bruk?

[attachment=59979:45_313_s.jpeg]
Eva i Västerås
I trä, av lecablock eller bara på hög är alla tre bättre alternativ än trådburarna.
I burarna torkar det väldigt lätt. Det blir svårt att få tillräcklig fukt för att det ska multna. Googla på bilder av kompost så ser du massor av förslag.
Peztis
I senaste Allt om Trädgård eller om det var Allers så stod det att de där i galler funkar bra om man klär dem med kraftig plast och sticker några hål i.
malcolm
Kommer nog att bygga en slags "hage" av trä med tre väggar så man kan gå in med tex. en skottkärra.
Annie-72
Hej Malcolm!!

Ska försöka lägga in en bild på den kompostvariant vi byggde i fjol. Kunde i i år ur första bingen solla ut tre kärror med jord så jag kände mig väldigt nöjd med resultetet. Det gör ju sedan inget att vi fått beröm av våra grannar som tycker den ser snygg ut.. Jag förmedlade till gubben hur jag ville ha den och han byggde. Det tycker jag är gott samarbete!!!

KatteLatte
Hahaha, jag köpte kompostgaller förra veckan och kom på mig själv med att vara förvånad över att man skulle sätta ihop dom till en binge...

I min föreställning/användningsvärld är nämligen kompostgaller vad man använder för att avgränsa hunden/hundarna smile.gif

Vi har en 3-kammarkompost, byggt i trä. Olika storlek på kamrarna. Funkar kanonbra. Flyttar innehållet ett steg varje år; så litet jobb är det med det visserligen. När den går in i tredje (sista) kammaren så skyfflar jag den genom ett sånt filtergaller, och likadant då den tas ut från tredje kammaren och ned i skottkärran.

Håller på att ta ut tredje kammaren just nu, sen skall den oljas invändigt (för att öka livsängden på träet), sen går innnehållet från kammare 2 till kammare 3, kammare 2 oljas, innehållet ur 1 går till 2, och 1 oljas och fylls på. Under säsongen sätter jag antingen squash, pumpa eller potatis i kammare 2 + 3 för att slippa ogräset.
Taraxacum
Jag vattnar mina gallerkomposter. Efter ett år brukar det mesta vara nedbrutet utom kanter och ovansida. Vid tömning spar jag det oförmultnede och varvar i en ny kompost. Jag är noga med att blanda torrt och fuktigt/färskt material. Mellan lagren strör jag också lite halvärdig kompost för att få in bakterer och mikroorganismer och vattnar. (Hur mycket, beror på vika sorters material som lagts i.
malcolm
CITAT (Annie-72 @ 25-04-2011, 23:01) *
Hej Malcolm!!

Ska försöka lägga in en bild på den kompostvariant vi byggde i fjol. Kunde i i år ur första bingen solla ut tre kärror med jord så jag kände mig väldigt nöjd med resultetet. Det gör ju sedan inget att vi fått beröm av våra grannar som tycker den ser snygg ut.. Jag förmedlade till gubben hur jag ville ha den och han byggde. Det tycker jag är gott samarbete!!!

Tror jag kommer att "sno" din idé, smart att skottkrärran fick eget fack. Blir nå´t liknande här fast för kompostkvarnen, skottkärran fungerar som tak för gräsklipparen just nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon