lollinona
Vilka växter tycker ni bör finnas i en gammeldags trädgård i Skåne?
KRT
I en sådan trädgård tycker jag alltid att syrener, pioner, akleja, vallmo och massor av rosor passar in. Här i Skåne skulle jag också säga kastanj, hortensia och lavendel, kanske buxbom?
kerstin z5-6
BUXBOM! Vårlökar, rosor
malarmaster
vad menar du med gammaldags? äldre tiders växter eller äldre planering men med modernt /nyare växtmaterial? äldre tiders växter är ju inte helt lätt då många sorter försvunnit från marknaden alt förädlats så de inte liknar ursprunget. men mitt förslag är att om du vill ha äldre växtmaterial så försök hitta någon frökatalog/sortimentlista eller trädgårdsbok från tiden låt säga 1900 så ser du vad som fanns att tillgå. riddarsporrar,stormhatt,stockrosor,astrantia,gamla former av pioner
hosta,aklejor,prästkragar,astrar,phlox,äldre sorter av rosor(finns många kvar)samt mycket ettåringar,ringblommor,krasse,luktärter,heliotrop,gyllenlack m.m m.m. ulf
lollinona
Jag menar äldre tiders växter som fortfarande finns att få tag på.
Vi bor i en gammal skånelänga där förra ägare inte har varit ett dugg intresserad av trädgård. Vi har haft fullt upp med att renovera inomhus men nu är det trädgårdens tur. Tomten består av massa gräs, stora pampiga träd så som kastanj, lind, bok men inga blommor någonstans.
Har börjat med att bygga en pergola med klematis och new dawn. Hoppas att jag tänkte rätt. Även en lite kryddträdgård är lagd.
Tanken är inte att anlägga någon "pampig" trädgård med perfekta rabatter utan är mer ute efter torpkänsla även om gården är rätt stor. Skall också säga att jag är nybörjare i trädgård.
strandskatan
Klippta buxbomshäckar, lavendel, gammaldags rosor, massor av vårlökar, gyllenlack, bellis, stockrosor, riddarsporrar, några fruktträd, valnötsträd, kastanj och fläder!

... och så måste du förstås ha en "kaffegrotta"!
Aqvakul
Stockrosor!
malarmaster
kolla med Kulturen i Lund(museet).de har ju lite gamla miljöer o där kan du nog hämta tips.likaså finns ju en del örtagårdar i skåne som har gammalt växtmateriel,Tirup exempelvis.finns säkert skåningar här på odla som kan ge bättre tips,mitt råd är att kolla litteratur,gamla trädgårdsböcker o hembygdsböcker där det ibland finns beskrivet gamla trädgårdar.sedan gäller det att försöka få tag på växterna ifråga,kanske inte det lättaste.mycket gammalt odlas inte längre. Ulf
lollinona
Tack för alla tips, nu har lite frön inhandlas. Nästa krux ligger i val av planteringsställe i trädgården. Vi har nämligen en väldigt stor tomt med stora träd, kastanj, lind, bok som tar väldigt mycket solljus. Längst med tomtgränsen finns hagtornshäck. Förra ägare har tyvärr inte alls varit intresserad av trädgård så endast 1 rabatt på husets långsida fanns planterad (väst läge). Vi har med andra ord en tomt som säkert trädgårdsälskare skulle älska att bygga fram. För oss nybörjare är det lite svårare dock. Vad skall jag vi tänka på vid val av plats? Här finns både mycket skugga och väldigt mycket blåst från och till. Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon