Lina och Olav
För tre år sedan hade jag alla mina fröer i en 2 liters glasslåda. Men pga köpmani och inte minst frökedjorna har fröbeståndet utökats betydligt. Nu har jag en låda med perenner, en med ettåringar, en med grönsaker som ska direktsås och en som ska förodlas + en liten till med chili/paprika. Dock så börjar även detta bli lite svåröversiktligt.

Men det måste väl finnas folk här som har mer fröer än jag? Och kanske ett bättre system? Hur gör ni?
Peztis
Jag har mina små påsar från kedjor och egenplock i fotofickor i en pärm, de köpta har jag i en kartong med flikar emellan och där är de sorterade på när de ska sås.

Dessutom så startar jag en ny lista varje år där jag skriver upp alla fröer och var jag har fått dem ifrån. Där står även när de ska sås så då kan jag kolla i listan när något är på gång och så gör jag en notering om det i listan om när jag sådde dem.

Tror det finns en tråd från förra året om detta där jag la upp bilder...
Peztis
Ha! Jag hittade tråden!
Lina och Olav
Tack Peztis! Smart med fotofickor - det har jag inte tänkt på. Visste väl att någon hade bättre system än mig! Jag tror nog att jag har något fotoalbum liggande. Det får bli ett projekt på "Att-göra-listan" (som förövrigt är alldeles för lång...)
Orkidétjuven
Jag har mina fröer i en låda i små zip påsar med datum och art och insamlingsplats. Problemet är dock att via fröer håller ju en väldigt kort tid, ibland ngra få månader, så då är det inte mycket att smla på. De gror bäst när de är färska.
Piccante
Kör 2-liters glass/ kakburk de i transparent plast. Har både pappers, plastpåsar och plastburkar/ rör.
smuleborg
Vi har våra i skokartonger. En för ätbart; en för perenner och en för (icke ätbara) ettåringar. Vi var "ordentligare" i början på vår "odlingskarriär". Egna fröer höstsås som regel direkt (eller sparas undantagsvis i kaffefilter); vi "hamstrar"/lagrar inte som tidigare.

Tidigare dundrade jag in en "frödatabas" (excel på den tiden); art/sort och svenskt namn, läge, höjd, bladfärg, blomfärg och allt var det nu var. Kunde sedan om jag t.ex. sökte "full sol" och "låg" lätt filtrera fram. Sedan dokumenterade jag.

mamamaggan
Kör också skokartongsmetoden . Alla fröer ligger i vanliga kuvert där jag skrivit på vad det är , när de ska sås , om de kräver något speciellt t ex stratifiering .

De fröer jag samlat in själv ligger i kaffefilter inuti kuverten och då skriver jag också på var jag och när jag samlade in dem .
smuleborg
Vilken lättnad, inte bara vi. Å andra sidan, och det är vi väl medvetna om, i ett "torp" bör fröna (fröerna) förvaras - noggrant torkade - i lufttät burk eller motsvarande. Vi slarvar.
Peztis
När man köper väskor och skor mm så brukar det finnas små silica-påsar. Dessa samlar jag och lägger i kartongen med fröer. Alltid suger det väl åt sig något.
När jag beställde pärmar på jobbet kom det med jättestora påsar. Jisses vad glad jag blev!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon