zaaritha
23-04-2011, 20:08
Jag blödde näsblod som 8-åring, på grund av att jag slog i näsan.......
På alternativmässan i Skövde; snöt jag mej--har allergisk
rinnsnuva.
Och blodet rann ur näsan!
Folk på mässan sa åt mej att åka till akuten på KSS.
Det blödde över en timme.
Se´n dess, har jag blött näsblod ca 30 ggr, se´n dess!
Varför?
Vad har gjort att det blivit så här?
Jag sitter still i soffan; det börjar blöda...............
Varför?
merlin68
23-04-2011, 20:17
Högt blodtryck - stress?
Ytligt kärl i näsan kanske.
Hoppas du snart blir bra!
malarmaster
23-04-2011, 20:28
hände mig med när jag var i 25-30 års åldern,det började blöda utan anledning o ibland på de mest dumma platser.tror det berodde på stress/blodtryck .bytte så småningom till lugnare jobb o det upphörde.men blöder det i 30 minuter bör du kolla upp det,kan ju vara något med koaguleringen som inte funkar som det ska. Ulf
x slog sig i ansiktet och började blöda rejält i näsan. Sen dess brukar h*n blöda nösblod ca 1 gång varannan månad.
Överbölingen
23-04-2011, 20:51
Mellan varven så hoppar mit PK-värde (käkar Varan) mellan 1,7 och 4,7. Snyter jag mig i det högre fallet så sprutar blodet ur näsan.
Lyckligtvis har jag lätt att få stopp på det. Sedan går ett par år med normalläge. Sedan börjar det jäklas igen.
Varanet gör att jag mer eller mindre kan betraktas som blödarsjuk fast i reglerad form. Allt för att förhindra blodpropp någonstans.
Tyvärr måste jag lära mig att leva med det. Slaktlaget vet om att skulle jag skära mig när vi styckar så måste de köra in mig akut. Trots det så klarar jag av ganska häftiga skador när värdena ligger inom ramarna. Även om sonhustrun ibland behöver läsa över mig. Hon är lite noid (shaman). Och det funkar faktiskt.
mamamaggan
23-04-2011, 21:59
Börjar du blöda så där häftigt igen så ska du åka till läkare , om inte annat för att kolla blodtryck mm.
Som flera andra har skrivit så kan man få näsblod av stress mm och också om man är trött och utsliten .
Ta hand om dig och gå till vårdcentralen och kolla vad som inte står rätt till.
Tycker du ska beställa tid hos din husläkare ,här lär du inte få någon hjälp mot näsblod

Näsblod kan bero på så mycket olika facktorer så ta kontakt mefd en Läkare.
zaaritha
23-04-2011, 22:30
Tack för era svar!
Högt blodtryck har jag--o tabletter mot det!
Men; för övrigt....
Jag får väl ringa Sjöryd o be om hjälp!
M-B
Inga från Närke
26-04-2011, 20:51
Fick samma symton för några år sedan. Behövde bara sträcka på mig eller resa mig häftigt så började jag blöda. Värst var om jag fick nysa utan anledning.
Blödde så kraftigt att jag fick åka in till USÖ i ambulans 2 ggr, privatbil en gång och fick blodtransfusion en gång. De provade att bränna men hittade inte var det läckte utan jag fick gå med en kateter i näsan som de blåste upp så det blev tryck i ca 1 vecka därefter fick jag komma hem.
Konstaterades att jag hade högt blodtryck ca 200/90 och att blodådrorna var lite tunna uppe i näsan p.g.a. ålder m.m. Fick då blodtrycksmedecin och de rekomenderade även nosoil att spruta in i näsan varje kväll för att hålla det mjukt och fuktigt. Efter 3 gånger på USÖ så slutade det och än så har det gått bra.
Prova med näsolja från apoteket det är receptfritt. Lycka till.
Gossen Ruda
26-04-2011, 21:09
Varning för huvudvärkstabletter innehållande acetylsalicylsyra och liknande ämnen, treo, magnesyl, naprosyn mm. Ett utmärkt sätt att skaffa sig näsblod på. Verkan av en tablett kan i olyckliga fall sitta i en vecka. Botemedel kortsiktigt kan vara tabletter innehållande tranexamsyra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.