Jo, det är på det här viset.
Under påsken brukar det vara pimpeltävlingar från fredag till annandagen. Och på flera platser i regionen. Medan jag var aktiv som fiskare och skribent levererade jag upp till 7 resultatartiklar under en påskhelg. I år har den ena efter den andra stälts in.
(Pimpeltävlingar är i abborrvatten den bästa fiskvården.
Varför?
Jo, det ligger till så här. Om ett vatten får vara "fredat" för större avfiskning så stannar abborrnas tillväxt och vi får det vi kallar tusenbröder. Fortsätter det så uppstår ett underligt fenomen. Ungefär vart 20 år så finns det bara storabborre i vattnet. Och då matfick i storleksordningen 6 till 12 hg. Med ett antal pimpeltävlingar så håller man matfisken på en lämplig nivå och vattnet ger en jämn avkastning. Notera att abborren är kannibal. En hektosabbore sväljer gladeligen lillbrorsan på 50 gram. Finns inga storabborrar så stannar beståndet på strax under 75 gram. Vattnets avkastning = 0).
Sammantaget så gjorde jag på den tiden jag var reporter en beräkning att det var drygt 1200 tävlingsfiskare. Till det skall läggas minst dubbelt så många som fiskade i upplåtna fjällvatten. Av dessa var ca 25% från annan ort, viket innebar intäkter för ortsbefolkning, affärer och hotell. Då räknade man med att varje fisketurist tillförde länet 600 kronor. Resultat 540 000/dygn. 4 dygn =2 160 000 kronor till länet. Några % av dessa pengar kommer in som skatt till kommuner och landsting.*
Vad man räknar turistomsättningen till i dag vet jag inte men inte är det lägre.
F-n för tidig vår och påsk.
*Skidturismen skall jag inte nämna. Men pga den så blev jag nödgad att flytta min knäoperation till Sollefteå (vårdgarantin) eftersom de senast fem veckorna hade de bara hunnit med akuta skidskador. Vad ger skidturismen per person och dygn?
Ursäkta om jag slirade runt lite men events, skidturism, jakt, och fiske är det här länets inkomstkälla. Kraftverken med undantag av Jämtkraft (ägs av tre kommuner) ägs av ruffelbolagen Vattenfall och EON och och Fortum.