Överbölingen
Jo, det är på det här viset.
Under påsken brukar det vara pimpeltävlingar från fredag till annandagen. Och på flera platser i regionen. Medan jag var aktiv som fiskare och skribent levererade jag upp till 7 resultatartiklar under en påskhelg. I år har den ena efter den andra stälts in.

(Pimpeltävlingar är i abborrvatten den bästa fiskvården.

Varför?
Jo, det ligger till så här. Om ett vatten får vara "fredat" för större avfiskning så stannar abborrnas tillväxt och vi får det vi kallar tusenbröder. Fortsätter det så uppstår ett underligt fenomen. Ungefär vart 20 år så finns det bara storabborre i vattnet. Och då matfick i storleksordningen 6 till 12 hg. Med ett antal pimpeltävlingar så håller man matfisken på en lämplig nivå och vattnet ger en jämn avkastning. Notera att abborren är kannibal. En hektosabbore sväljer gladeligen lillbrorsan på 50 gram. Finns inga storabborrar så stannar beståndet på strax under 75 gram. Vattnets avkastning = 0).

Sammantaget så gjorde jag på den tiden jag var reporter en beräkning att det var drygt 1200 tävlingsfiskare. Till det skall läggas minst dubbelt så många som fiskade i upplåtna fjällvatten. Av dessa var ca 25% från annan ort, viket innebar intäkter för ortsbefolkning, affärer och hotell. räknade man med att varje fisketurist tillförde länet 600 kronor. Resultat 540 000/dygn. 4 dygn =2 160 000 kronor till länet. Några % av dessa pengar kommer in som skatt till kommuner och landsting.*

Vad man räknar turistomsättningen till i dag vet jag inte men inte är det lägre.

F-n för tidig vår och påsk.

*Skidturismen skall jag inte nämna. Men pga den så blev jag nödgad att flytta min knäoperation till Sollefteå (vårdgarantin) eftersom de senast fem veckorna hade de bara hunnit med akuta skidskador. Vad ger skidturismen per person och dygn?

Ursäkta om jag slirade runt lite men events, skidturism, jakt, och fiske är det här länets inkomstkälla. Kraftverken med undantag av Jämtkraft (ägs av tre kommuner) ägs av ruffelbolagen Vattenfall och EON och och Fortum.
Motti
Ska ta ett snack med våra sommargrannar från Laisvall de kommer nästa helg och höra hur det är där !fast jag tror de har mer Sik än abbore där uppe.
Personligen tycker jag det är ett skit med Sportfiskare Cathch and Relise det innerbär att vi har gäddor här på upp emot en 15 .20 kilo som simmar runt och de äter upp var enda kräffta de ser plus att de tar sjöfågelungar.För i tiden så åt man upp Gäddorna.Finns det en jäkla fiskare i dag som äter fisk ?rena jäkla lekstugan på insjöarna nu för tiden. angry.gif
Huggorm
CITAT (Motti @ 24-04-2011, 00:03) *
Ska ta ett snack med våra sommargrannar från Laisvall de kommer nästa helg och höra hur det är där !fast jag tror de har mer Sik än abbore där uppe.
Personligen tycker jag det är ett skit med Sportfiskare Cathch and Relise det innerbär att vi har gäddor här på upp emot en 15 .20 kilo som simmar runt och de äter upp var enda kräffta de ser plus att de tar sjöfågelungar.För i tiden så åt man upp Gäddorna.Finns det en jäkla fiskare i dag som äter fisk ?rena jäkla lekstugan på insjöarna nu för tiden. angry.gif

Gäddor på 15-20kg äter knappast kräftor, det är för små byten. Däremot har jag hittat kräftor i magen på abborrar på 100-200gram. Minken äter också gärna kräfta. Och visst kan storgäddor ta en och annan sjöfågelunge, men i praktiken tror jag det handlar om promille av alla som blir tagna. Rovfåglar tar nog de flesta skulle jag tro.

Jag har ingenting emot catch and release, det är bättre än att det är som på vissa ställen, att fisken tas upp och kastas i närmsta buskage.
Motti
Vi bor vid en insjö både sonen och min man fiskar plus grannarna här ,här i sjön har vi signalkräfftor och de blir stora som småhummra en del av dom och gäddorna på 15-20 kilo äter dom det har vi ju set när vi rensar Gäddorna en Gädda hade sex stycken i sig,inte nog med det Gäddorna är insjöarnas Haj de äter andungar och andra sjöfågelungar också.När vi får sådana stora Gäddor så tar vi upp dom hackar sönder dom och matar Kräfftorna med dom.Vi har mink här också de äter stora mängder Kräfftor.En eller två gammelgäddor är acceptabelt men inte 40.för så lär det bli efter som Sportfiskare släpper i dom igen i hopp om att de ska få STORGäDDAN nästa år och nästa år osv.Det fånigaste är att de köper fiskeutrustning för tusentals kronor, bara att se dom dra ner till sjön får ju en att skratta på sig,de har vagnar spön särskillda fiskekläder drag i lådor som är som byråer på hjul mätanordningarja allt special man kan ha för att få håll i en fisk.När jag var barn så hade man ett bambuspö ett flöte med en blyplupp och några maskar ,nu är fiske High Teck giggle.gif
Överbölingen
Där har du rätt vännen Huggorm. Och catch and release tycker jag inte om. Minken decimerar kräftbestånden och abborrar i alla storlekar älskar kräftyngel*. Därför skall man eftersträva balans.
Krokodilgäddor skall bort. Förutom några kg fisk så äter den änder och andungar. Både sim- och dykänder. I Lillsjön inom Östersunds kommun tog förra sommaren en gädda på 17 kg av ett par smågrabbar. Sjön är knske 200 x 200 +/- 50 m. stor med bleka i ena kanten. Årligen har man gött denna gädda med utplanterad fisk och fisket har varit fritt. Grundbestånd abborre och harr. Inplanterad sik och regnbåge.

Jag är inte helt säker, men jag har något i skallen om att en gädda äter sin egen vikt per dygn. Däremellan har den perioder där den svälter.

*Abborren kallas för "djupens rovriddare".

Dessutom är gädda en suveränt god fisk bara slagen av abborre. Laxfiskarna tycker jag är betydligt överreklamerade. Geogrfisk guldkant.
Och gammelgädda är inte en björkvedsstock. Men det behövs lite fantasi när man skall tillaga den. Minst 1,5 kg och uppåt är bra gädda. Abborre från 3 hg är OK. Men att anrätta fisk oavsett kokbok och recept är trial and error tills det funkar. Fisk måte man lära sig att tillaga till skillnad från kött. Där funkar kokboken.
*Stintan*
Undrar hur det såg ut i våra sjöar innan människan fick för sig att börja styra över fiskbestånden?
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 24-04-2011, 04:59) *
Undrar hur det såg ut i våra sjöar innan människan fick för sig att börja styra över fiskbestånden?

Människan verkar inte i längden kunna "styra upp" något..
Huggorm
Jag såg ett program på discovery, om mal som man planterat in i floden Ebro i Spanien. Malen levde normalt i floderna i centraleuropa där det var kallt vatten på vintern, men i spanien var det varmt året runt. Därför växte malarna dubbelt så fort där och blev monsterstora.
Här var det catch and relaese på mal, och de flesta individerna hade nog varit uppe på land många gånger för de sprattlade knappt längre. De hittade en mal som stod i vattnet intill flodstranden, och var först försiktiga för att inte deras skugga skulle falla på den när de smög fram för att filma. Sedan insåg de att den var mer eller mindre tam. Till slut provade de att kasta i en stor sten precis bredvid den, men den brydde sig knappt om det heller rolleyes.gif
Överbölingen
Intressant. Längre österut hade det nog varit lite störigt i stället för mal(l)igt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon