Singoalla
Kirskålens rötter tänker jag elda upp, men går bladen att kompostera? Eller bildar de nya rötter?/Nybörjare med en lott full med kirskål
Fröken Knuff
Är nästan säker på att det går. Har bestämt för mig att det bara är rötterna som kan bilda nya plantor..
Du kan ju alltid äta upp bladen.. tongue.gif
Eva i Västerås
Det går jättebra att kompostera bladen.
Det GÅR att kompostera rötterna också, men först ska man låta dom ligga länge nånstans där det är soligt och torrt, så dom är alldeles smultorra. Samma gäller kvickrot, knölklocka, åkerfräken. Knölklockans rotknölar kan vara besvärliga att få torra (och besvärliga att få upp!).
Singoalla
CITAT (Eva i Västerås @ 24-04-2011, 11:43) *
Det går jättebra att kompostera bladen.
Det GÅR att kompostera rötterna också, men först ska man låta dom ligga länge nånstans där det är soligt och torrt, så dom är alldeles smultorra. Samma gäller kvickrot, knölklocka, åkerfräken. Knölklockans rotknölar kan vara besvärliga att få torra (och besvärliga att få upp!).

Tack! Jag trodde att jag torkade ut rötterna i höstas, men tji fick jag, det växer massa pigg kirskål i min kompost. Dessutom blir det så enorma mängder rötter att jag inte riktigt har plats att torka dom, så de åker nog på brasan.

CITAT (Fröken Knuff @ 24-04-2011, 11:18) *
Är nästan säker på att det går. Har bestämt för mig att det bara är rötterna som kan bilda nya plantor..
Du kan ju alltid äta upp bladen.. tongue.gif

Någon liten kirskålsrätt har jag tänkt slänga ihop, men det här är MÄNGDER, så det mesta hamnar nog i komposten/på brännhögen. Nästa år kanske det är lite mer lagom mängd att laga mat på smile.gif
Gossen Ruda
Jag har alltid slängt kirskålsrötterna i min kompost och aldrig haft problem därefter. Det är dessutom en vanlig trädgårdskompost även om den kan bli uppåt 60 grader när jag vräker på som mest.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon