Jag har en rabatt med bl.a. pioner, rosor och div andra perenner där jorden och hela rabatten har sjunkit ihop så den nu ligger ca 10 cm lägre än den gjorde när rabatten anlades för några år sen. Det behövs m.a.o. påfyllning av det goda. Problemet är då att pionerna väl kommer att hamna för djupt? Måste jag gräva upp dem och lyfta upp? I så fall borde jag antagligen vänta till i höst när de vissnat ner tänker jag eftersom tjälen inte gått ur jorden här än och pionerna trots det redan sticker upp sina röda vackra spjut. Eller kan man gräva upp dem även när de växer? Vill inte begrava de fina pionerna...
Vänliga vårhälsningar!
Jag har precis fyllt på med jord i en rabatt m bla pioner, jag gjorde så att jag undvet att fylla på runt pionen (sätt en hink el dyl över om du vill vara säjer på att inte begrava den), så alla pionerna står nu i små fördjupningar. Till hösten, när de vissnat, tänker jag gräva upp och "lyfta" plantorna.
Eftersom jag fick tillgång till större mängder jord nu var det inte så mycket att välja på - hade jag haft ett val skulle jag nog väntat m påfyllningen till i höst.
kerstin z5-6
24-04-2011, 11:39
ja så skulle jag ha gjort med..njut av blommningen o flytta upp dem i höst!
Eva i Skåne
24-04-2011, 12:32
Jag har läst detta tips flera gånger om att lyfta upp pionerna, men hur lätt är det egentligen?
Det är skitsvårt att gräva upp en etablerad pion utan att helt trasa sönder rotklumpen. Det är min erfarenhet i alla fall.
Det är bara nån vecka sen vi var på en. Vi jobbade med varsin grep från två håll, men ändå sprack klumpen och massor av grova rötter blev kvar i jorden. Nu är jag inte orolig utan tror säkert det kommer bli ett par nya plantor som tar sig, men rabatten blir också ganska sabbad av joxandet.
Sen finns det kanske ingen alternativ, men det är inte så lätt som det låter.
kerstin z5-6
24-04-2011, 13:16
Ja det är sant att pioner ,gamla, har djupa o många rotknölar, ofta kan man få ut 5 pioner av en stor, eller mer.
e understa begravda rotknölsdelarna blir nya pioner om de grävs upp o får en bättre plats.Många av mina"uppgrävda" har även återkommit på gamla platsen
Tack för alla svar

! Nu är det gjort, jorden är fylld i rabatten men jag har lämnat ytan närmast pionerna fri. Så till hösten blir det till att försiktigt försöka gräva upp pionerna och på något sätt trassla lös dem från övriga perenner. Mina pioner är inte så stora än så jag hoppas det ska gå utan att större delen av rotklumparna blir kvar i jorden. Kanske passar jag då på att plantera pionlisten som jag så länge drömt om... som det är nu försvinner pionerna bland bl.a. rysk marton, kungsljus, fingerborgsblomma och daggkåpa så fort sommaren är här.
Överbölingen
24-04-2011, 21:05
Ett litet råd hur vi gjorde med de gamla pionerna.
Med vass spade skar vi en rundel med 75 cm diameter. Minst 1,5 spadblad djupt. Bändesedan med flera spadar så att vi kunde "väga" upp rotknölen. I upphängt läge fyllde vi på med ny jord under klumpen och satte helt sonika ner den på plats igen. I nivå med övriga rabatten. Hos svärföräldrarna (när deras ställe skulle säljas) högg vi av sidorötter så att vi hade 21 knölar att leva vidare med utan att originalet skadades. De blommar friskt efter tre år i Böle. Flytt tre zoner nordanut.
Kerstins råd är inte heller dumt. När stora rotklumpen av din pion är upplyft så krafsa lite där nere och alla rotknölar kan du pröva att kruka. Efter en vinter kan du ha flera barn till moderplantan. Blommar efter 2 till tre år.
Lycka till!
kerstin z5-6
24-04-2011, 22:52
japp så e de Bengt:)
Förrförra sommaren tog jag och högg av en bit av en gammal pion som står så undanskymt att vi aldrig ser den. Dessutom fick jag tre stycken från ett annat ställe. Planterade dem där jag ville ha dem - men då visste jag inte att de ska planteras ytligt. Planterade "som vanligt" antar jag (minns inte att jag tänkte nåt särskilt på det) Alla fyra växte bra men blommade inte. Nu är de på gång igen. Om de inte blommar i år heller bör jag lyfta upp dem antar jag? Men hur vet jag om det är djupet eller bara flytten? Och om jag ska lyfta dem, kan jag inte istället krafsa bort jord? Verkar enklare...och de står inte i rabatt utan i en skogsbacke, så det spelar ingen roll för resten liksom. Hur ytligt ska de stå?
Hm...rörigt inlägg...sammanfattning:
1. Utebliven blomning - pga flytt eller djup?
2. Hur ytligt ska de stå?
3. Kan man ta bort jord ist.f. att fylla på?
När jag köpte knölar (utan blad), stod det att de skulle placeras 5 cm under jordytan.
Köper man plantor ska de placeras lika djupt som tidigare.
Borde gå lika bra att krafsabort jord (på ett sätt bättre kanske, om de rotat sig bra), om det är ett alternativ. En risk jag kan se är att vatten rinner till och blir stående om/när det regnar. Å andra sidan är det kanske inget problem om växten står i en slänt, mycket genomslpplug jord eller om det är torrt.
Vad gäller blomning vet jag inte, har 5 pioner, men alla utom enär så nya att de inte börjat blomma ännu.....
Hej
Lök Ska gräva i grop som dubbel så mycket av lök höjden (om lök höjden 5cm , vi ska göra grop på djup som 10cm ).
H:Bassam
ingrids
26-04-2011, 12:06
karinc - utebliven blomning kan vara både flytt och för djup plantering. Knölarnas tillväxtpunkter (ögon) bör bara ha sisådär 5 cm jord över sig. Om du tror att du satt för djupt kan det nog funka att krafsa undan jord försiktigt, men på längre sikt kanske du behöver höja plantorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.