Vinterflickan
Hej!

Jag har försökt hitta bra perenner att fröså runt mina rosor & Klemtis som är planterade i små rabatter runt huset, men det känns inte helt lätt. Det verkar svårt att hitta att just fröså?
Det känns som att det blir väldigt dyrt att köpa perennplantor, och jag blir inte klok på vilka som kväver rosorna/klemtisarna. Sen verkar det ta lång tid att få spridning så man verkligen får en marktäckande effekt? Sen vill man ju gärna att dom ska börja blomma ganska tidigt så att man skyddar klemtisarna...

Någon som har tips? thanks.gif
kerstin z5-6
Perenner är lätta att fröså själv.Utbudet av frö är begränsat om du tittar på de sedvanliga ställen med fröpåsar för ettåringar och grönsaker.Det finns särskilda fröfirmor som bara säljer perennfrö.
Några få perenner finns i tex weibulls o hammehögs utbud, som ju mest har ettåringar
Det går även att byta frö här på forumet, via trädgårdssällskap mm
Att bara stö ut fröna på joden runt rosor o clematis rek jag inte.Så dem i sålåda, ställ lådan ute nu och låt dem gro.Plantera om dem när de har 4 blad, de första som kommer är hjärtblad och de trillar av sedan.
Perenner som inte är kvävande för rosor och lätta att så eftersom de gror varmt är tex

Stäppsalvia, rosa, blå
många klockor -Campanula
Lammöra / kan behöva hållas efter i genomsläpplig jord, i lerjord är den mindre benägen att växa "för mkt" i storlek o omfång
vallmo/ flera sorter arter
brudslöja Gypsofilia
mfl

svensk firma
Rara växter

Stort utbud tysk firma

jelitto
octachoron
Spansknäva (Geranium endressii) väver sig runt rosorna och blommar villigt. Dock bör det inte vara för låga rosor.
Sedan finns det en hel del sorter av Geranium oxonianum som går bra. Dessa går nog inte att fröså men det behävs inte så många för att komplettera rosor.
Annars går det att fröså lavendel som är ett klassiskt komplement till rosor. Det brukar även finnas någorlunda billiga storförpackningar med småplantor till salu.
fvd
Jag har en 7m lång rabatt med röda rosor där har jag borstnejlika (som sår sig själv och jag rycker upp de färger jag inte tycker passar) dalior i matchande färger. Dessutom köper jag trettio påsar brudslöja (jättebilliga på netto) och sår ut varje år.

Den här rabatten är fin ända till frosten kommer och allt annat har vissnat. Jag plockar blombuketter från den hela sommaren.

För några år sedan fick jag syn på att fanns perenna brudslöjor och sådde dem. Gud vilket elände det blev.De luktar fruktansvårt illa mitt i rosendoften och är nästan omöjliga att gräva upp rötterna går rakt ner till kina tror jag. Jag har kämpat i många år med att få upp dessa och trodde nästan att lyckats när jag igår fick syn på en rackare igen så i dag blir det strid igen.
josohl
Lavendel är fint runt rosor och klematis. De är inte svåra att så själv, bara sådden får stå så varmt som möjligt (gärna över 25 grader).
Spansknäva är fin, men kan bli väldigt stor och nästan invasiv om det är näringsrik jord!
kerstin z5-6
har aldrig märkt att Gypsofilia doftar obehagligt? blink.gif var det verkligen den ?
fvd
Jag köpte påsen hos Impecta för många år sedan och de säljer två sorter. Den ena Heteraryophyllaceae och den andra heter Paniculata och jag kommer inte ihåg vilken jag köpte. Om du vet vad din heter kanske jag kan köpa den i stället om du tycker att den uppför sig bra.
kerstin z5-6
Gypsofilia paniculata är den vanliga,Heterarophyllaceae är bara familje /släktnamnet.
De kan nog bli invasiva med sina pålrötter i varmare zon än min.Tycker du de doftar urk rek jag perenn risp, ingen doft fina färger och ej invasiv.Limonium latifolium tex sorten "Blauer diamant".Finns även en vit låg variant
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon