|
Hej ! Funderar på att köpa ett litet fikonträd. Hur sköter jag det bäst ? Hur ska det stå utomhus, i sol halvskugga eller vad ? Behöver den mycket näring ? Jag önskar att någon som har ett sådant träd, vill berätta hur ni sköter erat träd : ) Hälsningar Koja72
Jag har två fikonträd som jag egentligen inte sköter om på något speciellt vis ! Vintertid står de i garaget och får minimalt med vatten , lyfte ut de för en vecka sedan och planterade om de (vanlig plantjord)och nu står de på altanen och där står de hela sommaren fram tills frosten kommer  Gödslar en gång per vecka sommartid med vanlig flytande näring, och vattnar väl nästan dagligen då de står i nästintill full sol ! Trivs och växer som ogräs, fikon har jag fått på det ena trädet ! Lycka till!
Alis....tack för svar. De verkar vara väldigt tåliga, för jag tittade på plantor igår när jag var i en större blomkedja och det var fikon från patioplant och där stod, att de kan tåla ner till minus 50 ??? Men det är väl bara sköta den som en änglatrumpet. Har du smakat frukterna ?
Alexander-VG-zon3
24-04-2011, 11:30
vad har du för zon ?
det finns inget fikon som tål -50c, kan det inte ha stått -15c ? det är mer rimligt.
hade du tänkt ha det på friland eller i kruka ? vet du vilken namnsort det är ?
ska du ha det på friland, så sätt det varmt och skyddat i söder eller västläge. väldräneradjord, du kan ockås djupplantera fikonet i marken som man gör med rosor (då klarar det sig även väldigt kalla vintrar). med en rejäl lövtäckning så klarar åtminstone sorterna 'brown turkey' och 'desert king' (king) en lufttemp på -23c/-25c. men viss nedfrysning händer.
vill du skydda dom vintertid ute så finns det flera sätt att göra det på.
att sköta den som en änglatrumpet funkar nog inte riktigt, dels vill änglatrumpet ha mycket mer näring och fetare jord plus är den känsligare mot kyla, ett fikon på hösten tål ett par frostnätter utan att behövas tas in som Alis skrev, det vill inte änglatrumpet ha. sluta ge den näring efter juli.
Hej Flaxss... Vet inte vilken zon, tror det är 3, men jag är osäker, bor i Östergötland iallafall. Denna fikonsort är nog väldigt vanlig, köpte den i blomaffär i kartong från Patiopland, ska kika om jag hittar den på nätet. Återkommer. Tusen tack för dina råd : )
carica heter sorten, såg jag och - 5 tål den. var en jädra skillnad Ska nog åka och köpa en. Gillar lite annorlunda växter. /koja72 Såg också nu, att alla har tydligen det latinska namnet, men sortens namn står inte : (
Alexander-VG-zon3
24-04-2011, 14:45
jag hittade den på grossist sidan också http://www.patioplant.nl/assortimentdetail...3&z=&c=men det är inget ''frilandsmaterial'' utan såfall får du ha den i kruka och sköta den som Alis skrev, vill du ha en att testa på friland så köps såfall sorten ''brown turkey'', som är en köldtålig sort. hela namnet på den blir då ficus carica ''brown turkey''. ficus carica är det vetenskapliganamnet på själva fikon.
flaxss....tack för svar. Jag sköter den som en trumpet, så får vi se vad som händer : ) Näring och liknande, hur ofta ska de ha det ? När ska man klippa ner ett fikonträd ?
Alexander-VG-zon3
24-04-2011, 22:40
oftast behöver man inte klippa i dom så mycket, men man får ju ta veck sånt som är dött eller skadat. oftast köps dom i buskform så då är dom redan klarar med uppbyggnaden. annars långa skott som drar iväg kan man klippa ner till 2-3knoppar under JAS (juli-aug-sept) eller under vårvintern- tidig vår.
En fundering; är Brown Turkey ovanlig, tycker man oftast ser och hör talas om Bornholm? Eftersom BT är härdigare än Bornholm är det ju lite tokigt i så fall?
Vad kan man räkna med att ge för ett BT (inte i trädform, utan mer blygsamt)?
Alexander-VG-zon3
25-04-2011, 11:29
CITAT (KRT @ 25-04-2011, 08:51)  En fundering; är Brown Turkey ovanlig, tycker man oftast ser och hör talas om Bornholm? Eftersom BT är härdigare än Bornholm är det ju lite tokigt i så fall?
Vad kan man räkna med att ge för ett BT (inte i trädform, utan mer blygsamt)? den är lika vanlig som Bornholmsfikonet, däremot kanske Bornholmsfikonet får mer plats på marknaden. i utlandet existerar knappt Bornholmssorterna. min egna erfarenhet av bornholmsfikonet är att den är känligare under vintern (mina finns inte mer, däremot finns andra kvar). och det skrivs oftast att den bara tål neråt -10c kanske ner till -13c. vilket min brown turkey har klarat utan skydd -15c med väldigt lite frysskador och alla blom/fruktanlag klarade sig. bornholmsfikonet säljs ibland som härdig till zon 3, vart dom fått dessa uppgifter vet jag inte. det är helt galet fel. det finns inga fikon som är härdiga till zon 3, däremot kan man få fikon att överleva vintrar upp till zon 3-5. men då med ganska stor ned frysning längre norrut. plantskolor i skåne som säljer Brown Turkey (som jag har sett haft inne, eller som jag tror har/kan ta hem) http://www.ospab.com/ - har sett att dom haft http://www.tradgardspaletten.se/ - har sett att dom haft http://www.ystadplantskola.se/ - dom borde ha/kunna ta hem http://www.plantskolan.se/ - ska finnas i deras sortiment http://www.solhagagarden.com/ - har sett att dom haft http://www.valaplantor.se/ - skulle tro att dom har/kan ta hem http://www.palmcenter.se/default.asp?pid=86 - har nog http://www.vellingeblomman.se/ - tror jag kan ta hem/ha http://www.hallandsasensvaxtbutik.se/ - tror jag har/kan ta hem för dom plantskolor som tar hem från Splendor plant, så har dom den (fråga om dom kan ta hem från dessa) http://www.splendorplant.se/sp/sortiment_s...entifikation=31dessa säljer på nätet brown turkey http://www.esveld.nl/~laur/index.php?lan=e...amp;search=Findhttps://www.larchcottage.co.uk/Shop/Results...n=Fruit%20Treeshttp://www.readsnursery.co.uk/acatalog/Brown-Figs.htmlhttp://www.pflanzenhof-online.de/Feigen:::19.htmlhttp://www.palmkungen.se/blev mycket länkar, men priset varierar såklart från 1-2årsplantor till större buskar om du köper på plantskola när dig. men ca runt 200-500kr.
Tack för svaret och alla länkarna! Nu har jag något att göra under eftermiddagen
BigDaddy
25-04-2011, 23:01
Lånar tråden lite om det är ok(?)
Hej Flaxss 4st av mina sticklingar står nu i jord & växer så det knakar. 5st menar jag. 3 av dem är från en planta som köptes på Kålltorps Garden Center. De säljer ff fikon där men står inte namnsort & personalen jag frågade hade ingen aning om vilken sort de hade nu el sålt förr. Du har såklart ingen aning men vad skulle du gissa? Vilka alt. kan finnas? Dde har rundare blad & inte så långa smala flikar som min andra sort.
Sedan undrar jag vilken sort det är på träden i Haga? De är ju jättehärdiga & klarar alla vintrar ute. Har ju ändå vart två vargavintrar i rad & de står kvar ändå & mår bra.
Jag har alltså sticklingar från två plantor. Man kan inte genom bilder lista ut vilka det kan vara? Båda plantorna är härdiga tror jag för de har stått ute länge även om endast den ena stått över vintern. Täckt med saker dock.
Min 3e sort den dog. Från Grekland. Tyvärr så dog den. Himla synd. Får jag rot på ytterligare 2st ska jag testa dem ute mot söder med en bergvägg bakom sig. Får stå ute på friland över vintern. Ska täcka dem med löv & annat i okt-nov ngn gång.
Men törs jag beskära dessa redan nu i JAS även om de nyligen hamnat i jord?
Alexander-VG-zon3
26-04-2011, 19:26
CITAT (BigDaddy @ 26-04-2011, 00:01)  Hej Flaxss 4st av mina sticklingar står nu i jord & växer så det knakar. 5st menar jag. 3 av dem är från en planta som köptes på Kålltorps Garden Center. De säljer ff fikon där men står inte namnsort & personalen jag frågade hade ingen aning om vilken sort de hade nu el sålt förr. Du har såklart ingen aning men vad skulle du gissa? Vilka alt. kan finnas? Dde har rundare blad & inte så långa smala flikar som min andra sort. det är såklart lättare med bild eller att se dom i verkligheten, brown turkey har ju rundare blad. men just när det utan sortnamn är det någon typ som odlaren har antingen bruna fikon eller gröna av ''vanligt fikon'', vet du inte sortnamn är det bättre att ha dom i kruka. har dom bra priserna på fikonen ? vilken storlek ? man kanske skulle ta och köpa en från dom. CITAT (BigDaddy @ 26-04-2011, 00:01)  Sedan undrar jag vilken sort det är på träden i Haga? De är ju jättehärdiga & klarar alla vintrar ute. Har ju ändå vart två vargavintrar i rad & de står kvar ändå & mår bra. jag har bara sett dom på håll inte gått nära, roligt att dom klarat sig. tänkte faktiskt på dom igår när jag kollade bilder på dom. vet inte vilken sort det är, tror dock inte att dom skiljer sig så mycket i härdighet jämfört med brown turkey, det är ett ganska bra och skyddat läge med spillvärme skulle jag tro, sådana lägen fikon klarar sig bra i. och det blir nog en värmeö runt om imed det är centralt. CITAT (BigDaddy @ 26-04-2011, 00:01)  Jag har alltså sticklingar från två plantor. Man kan inte genom bilder lista ut vilka det kan vara? Båda plantorna är härdiga tror jag för de har stått ute länge även om endast den ena stått över vintern. Täckt med saker dock. det är inte alltid helt lätt med fikon att säga vad et kan vara, ibland är det enbart frukten man kan skilja på. om inget annat är det alltid kul att se bilder, även om vi inte får namn på dom. CITAT (BigDaddy @ 26-04-2011, 00:01)  Min 3e sort den dog. Från Grekland. Tyvärr så dog den. Himla synd. Får jag rot på ytterligare 2st ska jag testa dem ute mot söder med en bergvägg bakom sig. Får stå ute på friland över vintern. Ska täcka dem med löv & annat i okt-nov ngn gång.Men törs jag beskära dessa redan nu i JAS även om de nyligen hamnat i jord? det var tråkigt att dom dog, men det kanske blir fler tillfällen att plocka med nya. vill du kan du nog beskära dom i JAS.
Martin_Blomberg
02-05-2011, 16:24
CITAT (koja72 @ 24-04-2011, 14:12)  Hej Flaxss... Vet inte vilken zon, tror det är 3, men jag är osäker, bor i Östergötland iallafall. Denna fikonsort är nog väldigt vanlig, köpte den i blomaffär i kartong från Patiopland, ska kika om jag hittar den på nätet. Återkommer. Tusen tack för dina råd : ) Hej på er! Min erfarenhet från att köpa fikon i kruka från forsäljningsställen som inte har en trädgårdsexpert som är intresserad av just Ficus Carica är att dem som oftast inte kan svara på frågan: "Vilken variant av Ficus Carica är det ni säljer?" Däremot kan man kontakta odlarna direkt om man får namnet på dem alternativt om det står på krukan. Jag har gjort det ett antal gånger och varje gång fått snabba exakta svar (och ibland tips på hur just den varianten skall odlas). Ringa är alltid effektivast men i fallet med patioplant svarade dem faktiskt snabbt på e-post: Good afternoon, Thank you for your request. The Fig variety we have in production this spring season is 'Rouge de Bordeaux'. I hope this information will help you. Kind regards, Gilbert Vernooij --------- gilbert@patioplant.nl ---------------------------------------- Jag lyckades inte hitta så mycket om Rouge de Bordeaux men desto mera om Ronde de Bordeau (som b.la säljs på readsnursery som Flaxxs tipsade om).
mamamaggan
18-05-2011, 02:18
Kidnappar den här tråden lite. Min man var till Granngården för att köpa blomjord och fick en fikonplanta. De gav bort dem eftersom de inte ser så bra ut.
En grundstam med tre grenar , alla utan ett enda blad utom ett som sitter på grundstammen. De gavs bort för att de just såg ut som de gjorde.
Jorden var kruttorr .
Grenarna har små gröna " knoppar " , tror ni det kan bli något ? Kan den ta sig ? Den är väl totalt 50 cm hög. Har den i kruka i växthusmiljö. Förresten , hur stor kruka vill den ha . Nu står den i en kruka som är 14 cm vid och lika hög. Har den några speciella krav på jord ?
Det satt en informationsetikett i krukan . Där står endast Ficus Carica och att den är härdig till minus 15.
Står också att den vill ha mycket vatten och kan stå " in a shallow layer of water" . Ska jag tolka det som att den kan ha lite vatten på fatet efter en vattning ?
Alexander-VG-zon3
18-05-2011, 19:07
har grenarna knoppar så kommer den sätta fart inom de närmaste veckorna. vattna om den så att jorden är fuktigt därefter kan du plantera om den i planteringsjord, krukväxtjord av högkvalite. dom vill ha lucker och kalkrikjord. krukan kan vara ca 3-6cm större än den den står i nu. nej den ska torkas upp efter varje vattning, blöt och vattensjuk jord ger ruttna fikon rötter. har sett samma råd på en del fikon jag köpt, men inget jag rekommenderar att man följer. vet inte varför dom rekommenderar att fikonet alltid ska stå med vatten. CITAT (mamamaggan @ 18-05-2011, 03:18)  Kidnappar den här tråden lite. Min man var till Granngården för att köpa blomjord och fick en fikonplanta. De gav bort dem eftersom de inte ser så bra ut.
En grundstam med tre grenar , alla utan ett enda blad utom ett som sitter på grundstammen. De gavs bort för att de just såg ut som de gjorde.
Jorden var kruttorr .
Grenarna har små gröna " knoppar " , tror ni det kan bli något ? Kan den ta sig ? Den är väl totalt 50 cm hög. Har den i kruka i växthusmiljö. Förresten , hur stor kruka vill den ha . Nu står den i en kruka som är 14 cm vid och lika hög. Har den några speciella krav på jord ?
Det satt en informationsetikett i krukan . Där står endast Ficus Carica och att den är härdig till minus 15.
Står också att den vill ha mycket vatten och kan stå " in a shallow layer of water" . Ska jag tolka det som att den kan ha lite vatten på fatet efter en vattning ?
Kan fikon få frukt i sverige ifall de växer ute i jorden hela tiden?
Alexander-VG-zon3
20-05-2011, 19:48
CITAT (äppel @ 20-05-2011, 17:53)  Kan fikon få frukt i sverige ifall de växer ute i jorden hela tiden?  ja det går och har fått, min (det i skåne zon 1-2) har nu fikon stora som en tumspets så det kan nog blir nåt i år.
CITAT (flaxss @ 20-05-2011, 20:48)  ja det går och har fått, min har nu fikon stora som en tumspets så det kan nog blir nåt i år. Hur långt upp i Sverige går det? Hur gammal kan en fikon planta bli?
Alexander-VG-zon3
20-05-2011, 21:41
kan man bara ge sitt fikon ett varmt och skyddat läge och med enklare täckning kan den överleva ganska kalla zoner. exakt zon är svårt att säga det skiljer ju inom.
exempel mitt fikon här i zon 3-4 fick i vintras en rejäl lövhög med en plastkasse över sig plus överskottad snö och den klarade en luftemp på -25c i dec och klarade en natt på -18c och barmark i feb och innan dess åtskilliga nätter med under -15c/-20c i sträck och veckor då det aldrig gick över 0c. topparna frös dock men med tanke på vintern så. den har inte vaknat än (det gör den längre fram) men läget är inte speciellt skyddat.
fikon kan bli väldigt gamla, vet inte vad det äldsta på friland är i sverige. men i Ulla Molins bok ,,Leva med trädgård'' berättas det om ett fikon som planterades ut i skåne tror det var någon gång under 1800talet eller början av 1900talet som åtminstone levde in till början av 90talet (vet inte om den lever än, kanske kanske inte).
En fundering - visst är det så att fikonplantan (på friland) blir "härdigare" ju äldre, mer välväxt och etablerade de blir? De borde alltså vara känsligare de första åren? Tänker på mina föräldrars gamla fikon (uppdragen från ett julfikon för kanske 20 år sedan  ). Den står numera otäckt på friland (om än skyddat läge), men om man tar sticklingar, inte kan jag räkna med samma härdighet förrän efter ett antal år?
Alexander-VG-zon3
21-05-2011, 10:16
ja det är min erfarenhet med att dom tål vintern lättare när dom är etablerade och äldre. härdigheten finns där även hos en liten planta men övriga faktorer kan göra att den fryser. exempelvis litet rotsystem, tunn stam, liten planta. dom verkar också löva ut sent under första åren.
Alexander-VG-zon3
27-05-2011, 19:13
Nu är det full fart på mitt fikon,
[attachment=61021:Fikon_20...nymindre.jpg] (fikonet framför, den tunna grenen som är hög och ljusbrun är trumpetranka (inget skydd minimalt med skador, på andra sidan bakom fikonet med en liten grå klump är en vitis vinifera, frös ner till stocken, men skjuter nytt).
frukt(er) [attachment=61022:Fikonfru...nymindre.jpg]
Vilken sort är det du har på bilden Flaxss?
Förresten, du råkar inte veta vilket fikon det är, förutom Desert King, som Odla säljer? Funderar på att slå till, men är vis av erfarenhet och vill inte ha någon av Bornholmssorterna.....
Alexander-VG-zon3
27-05-2011, 19:30
Det är min Brown turkey (planterad hösten 2007).
Desert King en härdig sort, men som ger dåligt med frukt. där ena skörden kräver stekel för att bildas och där andra inte kräver stekel, i sverige fryser oftast skörden som inte kräver stekel bort, medan den skörden som kräver stekel är den vi får. därför fälls frukten. detta är om man haft den på friland, odling i kruka kan man få skörd. det är ingen bornholms typ.
Ok, ingen DK för mig. Men den andra sorten då? Odla har två olika; desert king och en onamnad. Tänkte du kanske visste vad den onamnade var för en (du brukar ha koll  )...
Alexander-VG-zon3
28-05-2011, 09:11
Desert king är ju köldtålig så sett kan den ju vara trevlig att ha, har inte kollat så noga på vad dom säljer, det kan var en ficus carica utan namn (kanske odla vet?). ett brunt fikon utan namn kan vara vad som helst, dock dom vanligaste bruna fikonen i sverige är bornholm eller brown turkey. odlas bilder visar en bild från grossiten ''patio plant'' (vilken dom säljer står i tråden, kanske är det där odla tagit hem sina ifrån?) och en annan bild från en annan plantskola http://www.olivegrovenurseries.co.uk/. vilken dessa säljer vet jag inte.
merlin68
24-03-2012, 18:28
Har precis upptäckt att två av mina fikonträd har utveckat pyttesmå frukter för första gången. Det ena togs som stickling utanför Marseille för flera år sedan men har aldrig gett frukt förut och det andra togs som stickling på Sicilien så sent som förra sommaren. Konstigt att de nu har frukter bägge två? Hoppas frukterna inte ramlar av, kan jag göra nåt för att förhindra det? Går det att identifiera sorterna på något sätt? Går det att se på bladens form vilken typ av fikon det kan vara, jag kan ta en bild om någon är bra på att identifiera dem  <eidt: Glömde skriva att de står i krukor inomhus under tilläggsbelysning. Antar att man inte kan odla dem ute här i zon 3-4?
Alexander-VG-zon3
24-03-2012, 22:12
Det kan ju vara att den senaste du tog var en med mycket fruktved och därför ger frukt, dock ta bort frukten om dom har lite rötter.
Annars kan fikon ta nåt år på sig från sticklingar innan dom ger frukt, eller var det nåt med denna vintern dom gillade. Eller nåt annat som var till fördel.
Ge dom mycket extraljus och lite näring så kommer nog frukten mogna (om det nu är en sort som är självfertil annars kommer dom trilla av). Det går ge id på frukt och blad. Många är väldigt lika varandra.
Det är svårt att säga om dom skulle klarar sig ute, bland alla flera tusen fikon sorter finns så mycket olika tålighet i kyla. I zon 3-4 bör man nog välja beprövade sorter. Vi odlar ju i samma zon och med enklare skydd är det inga problem med att få fikon klara sig i kallare zoner. Är det dessutom nära en södervägg så kan man få skörd och få stora buskar, täcker man dom med bra skydd så fryser dom inte ner.
merlin68
01-04-2012, 18:51
Så här ser en av frukterna ut just nu. Hoppas de inte trillar av? När ramlar frukterna av om det skulle visa sig vara en sort som inte är självfertil ?[attachment=68858:DSC_0128.JPG]
Alexander-VG-zon3
01-04-2012, 21:00
När dom blir 2-3cm i längd så brukar dom trilla av. Dock de flesta är självfertila, fikon som inte är självfertila odlas mycket i Turkiet, Nordafrika och Asien. I andra delar av Europa är självfertila fikon vanliga även om dessa som inte är självfertila odlas i hela syd Europa.
Bu har jag fått tag på ett Brown Turkey  Tror att jag ska flytta in mitt namnlösa fikon i växthuset när vi sått upp det, och sätta BT på friland - det namnlösa ser inte helt piggt ut. Fast jag fick ett trevligt samtal med ägaren till butiken i fredags när jag köpte mitt nya fikon, han trodde att de namnlösa fikon de sålde i höstas var Bornholm, iaf var det uppgiften de fått från sin leverantör. Vilket i så fall kan förklara varför det ser lite risigt ut nu
Alexander-VG-zon3
02-04-2012, 09:18
Roligt att du hittat ett brown turkey, tror inte du kommer ångra dig. Annars kan du ju ha bägge på friland ? så ser du vilken som fungerar bäst, och vill du ha i växthus eller i kruka kan du ta sticklingar.
Har det frusit ner helt eller är det bara lite skadad ? för fikon fryser hårdare första vintrarna innan dom etablerat sig. Dock min brown turkey fick bara lite topp skador dom första vintrarna det har aldrig frusit ner helt och hållet. Bornholm däremot fungerade inte alls i längden.
Den verkar inte ha frusit ner HELT, men grenarna (de fyra den har  ) de är liksom lite bruna och lätt skrumpna ut. Kan ta en bild senare och visa, kanske lättare än att försöka förklara. Det trista i sammanhanget är att jag täckte den! Satte bambupinnar runt, virade täckväv runt pinnarna och fyllde "håligheten" med torkade löv. Ett varv bubbelplast runt för att hålla regent borta, och så liten öppning i toppen för ventilation, och en plastspann på toppen för att det inte skulle bli dyngsurt när det regnade. Och täckningen var torr och fin, inte det minsta fuktigt när jag tog bort det, men plantan ser sådär ut. Och då har vi inte ens haft en speciellt kall viner. Men den kanske återhämtar sig, jag planterade den ganska djupt så om inte annat kanske det kommer nya skott nedifrån - antar att det bara är att vänta och se....
Alexander-VG-zon3
02-04-2012, 11:52
Hur kallt har det blivit ? Bornholms fikonen brukar (dom jag haft) frysa vid -10c -12c nånting och oetablerade kanske fryser vid någon grad lägre än så. När den växt till sig och fått större rotsystem och vuxit där ett tag så klarar dom kylan bättre.
Med likande täckning som du gjort har jag alltid kört med här i zon 3-4. Dock har jag lagt över löv först i en bred hög och sen över med väv/bubbelplast och lagt över som en duk och sen skottat över snö. Sedan kan ibland en spann vara farligt det kan bli för varmt/torrt om det är en färgad och sen fryser det. Vet inte om jag använt det någon gång.
Men lever gör den garanterat i i maj kommer det komma skott.
Det skydd jag har tyckt funkat bäst för mig här, var nog frigolit skyddet. Med lövskydd blir det ändå viss nedfrysning, men med frigolit var det nästintill noll skador efter senaste vintern, och fikonet med frigolitskydd var ett känsligt och det blev ändå en luft temp på strax under -20c.
Vet inte hur kallt det har varit.... Kanske ner mot -10-15, men jag är faktiskt inte säker - det har iaf inte alls varit så kallt som förra vintern  Plastspannen var vit, och mest där för att hindra vatten rån att rinna ner i löven så de blev våra. Jag skulle gärna skottat snö över - men här nere är det inte så mycket snö (de två senaste vintrarna undantaget), iaf inte så mycket att man kan skotta över något. Bara att vänta då, så får vi se vad som händer
Aleksandra
03-04-2012, 09:14
Snor denna tråd lite! Köpte ett fikonträd (snarare pinne) för ca en månad sen. Tog in den och ställde den bredvid ett fönster. Allt var frid och fröjd och fikonet började utveckla blad. Men nu har flera blad torkat ihop och börjat falla av den. Utom i toppen då bladen fortfarande ser friska ut.
Någon som vet vad det är för fel? Försökte med omplantering i större kruka för att se om den mår lite bättre. Det är för övrigt en Ficus Carica "Bornholms Diamant". Vet någon dessutom när det är dags att ta ut den lille stackaren?
Mvh Aleksandra
Alexander-VG-zon3
03-04-2012, 10:07
CITAT (KRT @ 02-04-2012, 13:03)  Vet inte hur kallt det har varit.... Kanske ner mot -10-15, men jag är faktiskt inte säker - det har iaf inte alls varit så kallt som förra vintern  Plastspannen var vit, och mest där för att hindra vatten rån att rinna ner i löven så de blev våra. Jag skulle gärna skottat snö över - men här nere är det inte så mycket snö (de två senaste vintrarna undantaget), iaf inte så mycket att man kan skotta över något. Bara att vänta då, så får vi se vad som händer  Min del av skåne kan få mycket snö ibland, men det har bara varit en fördel då det varit så kallt. Senaste vintern var det dock lite men inte kallare än -17c. I Maj kommer den visa tecken på att leva
Alexander-VG-zon3
03-04-2012, 10:20
CITAT (Aleksandra @ 03-04-2012, 10:14)  Snor denna tråd lite! Köpte ett fikonträd (snarare pinne) för ca en månad sen. Tog in den och ställde den bredvid ett fönster. Allt var frid och fröjd och fikonet började utveckla blad. Men nu har flera blad torkat ihop och börjat falla av den. Utom i toppen då bladen fortfarande ser friska ut.
Någon som vet vad det är för fel? Försökte med omplantering i större kruka för att se om den mår lite bättre. Det är för övrigt en Ficus Carica "Bornholms Diamant". Vet någon dessutom när det är dags att ta ut den lille stackaren?
Mvh Aleksandra Får den för lite ljus så gör dom så, får nya blad i toppen och fäller dom nedersta, se till så den inte torkar ut för länge. Sen när det inte är frost mer ute så kan du sätta ut den och börja avhärda.
Aleksandra
03-04-2012, 10:27
CITAT (flaxss @ 03-04-2012, 11:20)  Får den för lite ljus så gör dom så, får nya blad i toppen och fäller dom nedersta, se till så den inte torkar ut för länge.
Sen när det inte är frost mer ute så kan du sätta ut den och börja avhärda. Aha! Trodde den fick tillräckligt med ljus, men så var kanske inte fallet då. Den stod i ett västerfönster. Skulle söder passa bättre i så fall, eller är det för hett? Hur mycklet vatten är lagom då? Vattna när den torkat upp lite? Tack för det snabba svaret!
Alexander-VG-zon3
03-04-2012, 10:35
Söder fungerar för den, bara den får vatten. Låt den torka upp innan du vattnar den.
Aleksandra
03-04-2012, 11:04
CITAT (flaxss @ 03-04-2012, 11:35)  Söder fungerar för den, bara den får vatten. Låt den torka upp innan du vattnar den. Tack tack för svar  . Har slängt upp den i ett söderfönster med massa sol nu och hoppas på att den repar sig
merlin68
04-04-2012, 17:53
CITAT (flaxss @ 01-04-2012, 22:00)  När dom blir 2-3cm i längd så brukar dom trilla av. Dock de flesta är självfertila, fikon som inte är självfertila odlas mycket i Turkiet, Nordafrika och Asien. I andra delar av Europa är självfertila fikon vanliga även om dessa som inte är självfertila odlas i hela syd Europa. Än så länge har inte frukterna trillat av..  Hoppas det är en självfertil sort jag har tagit skott av  Frågan är bara om det går att identifiera den,hur gör man då? Går det att se på frukten eller bladen vilken sort man har?
Alexander-VG-zon3
04-04-2012, 18:21
merlin68
04-04-2012, 18:39
CITAT (flaxss @ 04-04-2012, 19:21)  Tack! Jag ska "frossa" i läsningen de här länkarna hela kvällen misstänker jag I vilket stadium tror du man kan se om frukten blir den blåa-lila eller den gröngula sorten?
Alexander-VG-zon3
04-04-2012, 19:58
Färgen kommer efterhand dock närmre mognad. I Början är alla gröna och en ganska lång tid efter. Och hur långtid mognaden tar beror ju på vädret.
Exempel av mina egna tycker jag är Bornholms-typerna är lite lila/bruna lång tid innan dom mognar. Medan andra snabbt ändrar färg över hela bara sista veckorna innan dom är plock färdiga.
Aleksandra
17-04-2012, 13:08
CITAT (flaxss @ 03-04-2012, 11:35)  Söder fungerar för den, bara den får vatten. Låt den torka upp innan du vattnar den. Hej igen, passar på att fråga dig en gång till eftersom du verkar veta så mkt om fikon  . På min lilla "fikonpinne" föll det ju av blad. Men nu när jag ställde den i ett soligare fönster har det börjat komma tillbaka lite smått. Men finns det chans att det kommer blad även på de pinnar där det inte syns nått grönt? Dom små sidopinnarna verkar ju vara vid liv. Skickar med en bild! [attachment=69285:fikon.jpg]
Alexander-VG-zon3
17-04-2012, 13:14
Verkar må bra i solen Ja där kommer komma nya skott/blad om dom lever, lever grenarna ?
Aleksandra
17-04-2012, 13:25
CITAT (flaxss @ 17-04-2012, 14:14)  Verkar må bra i solen Ja där kommer komma nya skott/blad om dom lever, lever grenarna ? Japp, det var ett bra tips att ställa den där  . Den lilla grenen längst ned och den vänstra grenen högre upp på bilden hade båda små blad innan dom föll av. Den lilla längst ned har fått ett litet nytt, men inget däruppe. Jag trodde den grenen kanske var död så jag "råkade" klippa lite lite på den, och det var grönt och fint inuti. Men ingen tillstymmelse till nytt blad. Har jag dödat den för evigt nu?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|